مقالات

آشنایی با انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان

لباس پرسنل بیمارستان

از پرکاربردترین لباس‌های بیمارستان و لوازم مصرفی پزشکی می‌توان به انواع لباس تکنسین پرسنل بیمارستان اشاره کرد. در نتیجه کاربرد زیاد این لباس‌ها، باعث شده اند که در انواع بخش‌های مختلف بیمارستان مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ لباس‌های هر کارمند و پرسنل با هم متفاوت است. عمده رنگ‌هایی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود شامل رنگ صورتی، سبز، سفید، آبی، طوسی و… است. فایده رنگ این لباس‌ها چیست؟ این‌که موقع مراجعه به بیمارستان می‌توانید از روی رنگ؛ انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان را تشخصیص داده و با آن‌ها راحت‌تر ارتباط بگیرید.

اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری رنگ لباس بخش‌های مختلف بیمارستان هستید و می‌خواهید آن‌ها را بشناسید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

لباس پرسنل مختلف بیمارستان

 

انواع لباس‌های مورد مصرف در بیمارستان‌ها

همان‌طورکه گفتیم لباس هر بخش از کارکنان بیمارستان با هم‌دیگر متفاوت است. این تفاوت باعث شناخت و تشخیص پرسنل از هم می‌شود. انواع لباس تکنسین پرسنل بیمارستان و بخش‌های دیگر وجود دارد که با هم اختلافاتی دارند. لباس کار و پرسنل‌های مختلف شامل:

  • لباس بیمار

رنگ لباس بیماران آقا به رنگ آبی و خانم‌ها به رنگ صورتی استفاده می‌شود. در دوخت این لباس‌ها، جنس ترگال و تترون به‌کار برده می‌شود.

  • لباس خدمات بیمارستان

کارد خدمات بیمارستان به دلیل شغلی که دارند باید از لباس‌هایی استفاده کنند که در برابر مواد ضدعفونی کننده و شوینده خراب نشود.

  • لباس فرم پرسنل بیمارستان

در قسمت فرم معمولا برای خانم‌ها مانتو و شلوار اداری و برای آقایان هم پیراهن و شلوار ساده درنظر گرفته شده است.

  • لباس اتاق عمل

لباس اتاق عمل هم جزو انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان محسوب می‌شود. در دوخت این لباس‌ها از پارچه‌های پنبه‌ای استفاده می‌شود. رنگ آن‌ها آبی و سبز است و امکان چندین بار  استریل شدن را دارند.

  • لباس پزشکی

جنس این روپوش‌ها عمدتا از پلی‌استر است و به صورت یک یا دو تیکه قابل استفاده است. یک تیکه شامل روپوش سفید ساده و دو تیکه همراه با شلوار است.

شما می توانید برای آشنایی با جنس البسه پزشکی به مقاله، جنس البسه پزشکی از چیست و چه ویژگی های آن مراجعه کنید.

لباس تکنسین های اتاق عمل

 

همه‌ چیز در مورد لباس تکنسین اتاق عمل

لباس تکنیسین هم جزو انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان محسوب می‌شود. این لباس دارای اهمیت زیادی است چون در بخش مهمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لباس‌ ها باید تا بیشترین حد ممکن از نظر جنس و دوخت درجه‌ یک و عالی باشند.

چون کسانی که در اتاق عمل مشغول به کار هستند باید لباس ضدحساسیت و راحتی به تن داشته باشند. این لباس‌ها باید آن‌قدری آزاد باشند که تکنیسین به‌راحتی بتواند در آن فعالیت داشته باشد. با هم به بررسی ویژگی‌های لازم این لباس از جهات مختلف می‌پردازیم.

شما می توانید برای آشنایی با انواع لوازم مصرفی بیمارستان به مقاله، لوازم مصرفی بیمارستانی مراجعه کنید.

جنس لباس پرسنل اتاق عمل

جنس لباس تکنیسین اتاق عمل

کیفیت لباس از مهم‌ترین المان‌های لباس تکنیسین اتاق‌ عمل است که باید به آن توجه کنید. بهترین لباس برای این دسته از کارمندان باید از لحاظ جنس پارچه، کیفیت دوخت لباس، رنگ و سایز تمامی استانداردها را داشته باشد. اتاق‌عمل مهم‌ترین بخش یک بیمارستان به‌ شمار می‌رود. پس باید از هرچیزی، بهترینش را برای آن‌ جا تهیه کرد. یکی از همین وسایل، لباس عوامل تکنیسین اتاق عمل کاور کفش یکبار مصرف و گان جراح است.

درنظرگرفتن تمامی این موارد به‌عنوان فاکتورهای یک لباس مناسب برای اتاق‌عمل بسیارمهم است.جنس پارچه باید به نوعی باشد که کوچک‌ترین آلودگی در آن نفوذ نکند و قابل شستشو باشد. پارچه‌های تترون و الیاف پلی‌استر و پلی‌پروپلین برای لباس‌های تکنیسین استفاده می‌شود. انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان در مدل‌های مختلف عرضه می‌شوند و دارای انواع رنگ‌ها هستند. یک نوع لباس مخصوص پرستاران خانم است و لباس جراحی، لباس اتاق‌عمل یا همان اسکراب پزشکی نامیده می‌شود.

برای این لباس‌ها از پارچه‌های لطیف استفاده می‌کنند که طیف رنگی زیادی دارد. اسکراب مخصوص جراحی نام لباس اتاق‌عمل است. این لباس سبز رنگ با نام لباس پرستاری شناخته شده است. این لباس‌ها به دلیل قرارگرفتن در معرض آلودگی‌های ناشی از عمل جراحی و … یک‌بار مصرف هستند. استفاده دوباره از این لباس می‌تواند ویروس را انتشار دهد.

بیشتر بخوانید: کلاه جراح

رنگ لباس های پرسنل مختلف بیمارستان

رنگ‌های انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان

حتما دقت کرده‌اید که اغلب لباس‌های اتاق‌عمل به رنگ سبز و آبی هستند. البته انتخاب این رنگ‌ها دو دلیل دارد.

  • اولین دلیل این است که وقتی جراحان رنگ سبز یا آبی را می‌بینند، به آن‌ها کمک می‌شود که راحت‌تر بتوانند خون موجود در بافت‌ها را مشاهده کنند. به نوعی حساسیت چشم نسبت به رنگ قرمز زیاد می‌شود.
  • دومین دلیل برای انتخاب رنگ آبی این بود که اگر از رنگ قرمز و زرشکی و صورتی برای تکنیسین استفاده شود، حساسیت چشم به رنگ قرمز خون کاهش پیدا می‌کند. از طرفی تمرکز زیاد روی رنگ قرمز باعث اشکال در بینایی می‌شود و چشم جراحان، به طور ناخودآگاه روی سطوح سفید، نقطه‌های سبز می‌بینند.

لباس بیمار در بیمارستان

با لباس بخش بیماران بیمارستان بیشتر آشنا شویم

لباس بیماران هم جزو دسته انواع لباس تکنسین پرسنل بیمارستان به‌حساب می‌آید. برای تمام بیماران دنیا این قانون تصویب شده است که به جز لباس بیمارستان، نمی‌توانند لباس دیگری بپوشند. اگر پوشیدن لباس برای بیمار غیراز لباس بیمارستان باشد باید به تشخیص پزشکش این اتفاق بیفتد. لباس بیمار باید طوری باشد که جلوی ورود هرنوع ویروس و آلودگی را به زخم‌های احتمالی بیمار را بگیرد.

از این رو، لباس بیمار جزو مهم‌ترین اجزای پوشش بیمارستانی است. لباس بیمار خیلی از موارد را نظیر بهداشتی پزشکی و  روان‌شناسی را دربر می گیرد. به‌همین دلیل کادر درمانی می‌توانند وضعیت بیمار را از طریق ویژگی‌های لباسش تشخیص دهند.

همه‌ چیز درمورد لباس پرسنل بیمارستان

شاید جالب باشد که درمورد انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان بدانید. افرادی که در بخش پرسنل بیمارستان مشغول به فعالیت هستند، مانند تمام دسته‌های شغلی بیمارستان؛ لباس منحصر به خودشان را دارند. پیش‌تر گفتیم که لباس افرادی که در بخش پرسنل هستند باید به دلیل ارتباط با زباله‌های بیمارستانی و شستشوی زیاد با مواد ضدعفونی بسیار مقاوم باشد.

به‌نوعی می‌توان گفت که کیفیت در این نوع لباس‌ها حرف اول را می‌زند. این لباس هم‌چنین باید دارای خاصیت ضدآب ژاولی باشد تا هنگام شستشوهای مکرر دچار رنگ‌پریدگی نشود. پوشیدن روپوش‌های یک‌بارمصرف برای افراد این بخش به‌علت تعویض راحت‌تر، توصیه می‌شود. معمولا وزن این لباس‌ها سبک است و کمی آزادتر دوخته می‌شود تا شخص در آن احساس بهتر و راحت‌تری داشته باشد.

لباس پزشک در بیمارستان

نکاتی مهم درباره لباس پزشکان بیمارستان

انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان به‌طور قطع شامل لباس پزشکان نیز می‌شود. انتخاب رنگ سفید برای روپوش پزشکی به این علت بود که بتواند ناچیزترین کثیفی‌ها و آلودگی‌ها را نشان دهد. نکاتی درخصوص بهداشت و تمیز کردن روپوش‌ های پزشکی وجود دارد که باید بدانید که استفاده از سرنگ انسولین BD نیم سی سی باعث کثیف شدن لباس پزشک می شود که رعایت این نکات باعث حفظ سلامتی پزشکان می‌شود. این نکات شامل:

  • هفته دو الی سه بار روپوش را بشویید. برای شستشوی روپوش پزشکی ترجیحا از پودرصابون استفاده کنید. استفاده از این پودر باعث می‌شود که روپوش، چرک مرده نشود.
  • پس از شستشوی روپوش، برای خشک‌کردن آن سعی کنید حتی‌الامکان آن را در محیط آزادی پهن کنید که در معرض نور مستقیم خورشید هم باشد.
  • سعی کنید که این لباس را حتما با آب داغ بشویید. دلیلش هم این است که پزشکان چون در بیمارستان فعالیت می کنند احتمال این که روپوش هایشان آلودگی عفونی داشته باشد وجود دارد.
  • اگر قصد بردن روپوش را به منزل دارید حتما آن را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل کیف بگذارید. پس از خارج کردنش هم پلاستیک را دور بیاندازید تا آلودگی روپوش به سایر وسایل انتقال پیدا نکند.
  • استفاده از قرص و محلول‌های پاک‌کننده در هنگام شستشو می‌تواند به پاکیزگی بیشتر آن کمک کند.
  • به همراه داشتن یک روپوش اضافه واجب است تا درصورت کثیف شدن روپوش خودتان از آن استفاده کنید.

لباس بخش خدمات بیمارستان

همه‌چیز درمورد لباس بخش خدمات بیمارستان

لباس خدمات بیمارستان از انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان است که برای افراد که در بیمارستان در بخش خدمات فعالیت می‌کنند درنظر گرفته شده است. این لباس‌ها بسیار باکیفیت و مقاوم و خوش‌دوخت هستند. برای دوختن آن‌ها از بهترین پارچه‌های صنعتی استفاده می‌شود و مواد اولیه درجه‌یک در آن به‌کار رفته است.

طرح این لباس‌ها هم بسیار زیبا و شیک هستند و از پارچه‌های مرغوب برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. این روپوش به هیچ عنوان محدودیت استفاده ندارد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. این روپوش در رنگ‌ها و سایزهای مختلف تولید و عرضه می‌شوند. از ویژگی‌های این لباس می‌توان به :

  • استفاده از پارچه‌های مرغوب برای دوخت این روپوش
  • استفاده از طرح‌های خلاقانه برای دوخت این لباس
  • برای دوخت این روپوش‌ها از حداقل استانداردها استفاده می‌شود
  • برای تولید این روپوش‌ها از چرخ‌های صنعتی استفاده می‌کنند
  • برای تولید این لباس‌ها از چاپ حرارتی استفاده می‌شود که ماندگاری بسیار بالایی دارد
  • استفاده از حوله یکبار مصرف نیز می تواند در بیمارستان کاربرد داشته باشد تا هر فرد دارای یک حوله مخصوص باشد.

این لباس‌ها بسیار کاربردی بوده و از آن در موسسات خدماتی و شرکت‌ها، رستوران‌ها، مراکز صنعتی و کارگاه‌ها استفاده می‌کنند.

نتیجه گیری

همان‌طور که گفتیم بیمارستان و پرسنلش دارای لباس‌های مختلف هستند. به‌طوری‌که هر بخش از بیمارستان دارای یک فرم خاص است. شما با شناختن انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان می‌توانید به‌راحتی افراد را از هم تشخیص داده و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط بگیرید. پرسنل‌های بیمارستان شامل پزشکان، تکنیسین‌های اتاق عمل، افراد خدماتی می‌شوند که دارای لباس مخصوص به خودشان هستند.

این لباس‌ها با دقت و کیفیت بسیاربالایی دوخته می‌شود. برای هرکدام از لباس‌ها یک روش مراقبتی دارند که همه را توضیح دادیم. دانستن نکات نگه‌داری باعث حفظ سلامتی شما و اطرافیانتان نیز می‌شود. امیدواریم که این مقاله مفید بوده باشد. از همراهی شما عزیزان ممنونیم.

منبع: healthiumshop

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سئوالات متداول

  • جنس لباس تکنسین بیمارستان چیست؟

جنس لباس تکنسین بیمارستان ترگال و تترون است. البته جنس لباس پزشکان از پلی‌استر تولید شده. که از بهترین و مرغوب ترین مواد تشکیل شده است.

  • لباس تکنسین بیمارستان را چطور می توانیم تهیه کنیم؟

برای تهیه لباس تکنسین بیمارستان کافی است از طریق سایت همیارمد اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *