مقالات

جنس البسه پزشکی از چیست و چه ویژگی‌هایی دارد ؟

جنس البسه پزشکی و چه ویژگی‌های آن

یکی از چیزهایی که در بیمارستان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است البسه پزشکی و جنس آن است. معمولا پزشکانی که در اتاق عمل، کار جراحی را انجام می‌دهند لباس‌هایی دارند که به آن گان گفته می‌شود. معمولا البسه افرادی که در بیمارستان کار می‌کنند، جنس متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند واغلب، در هر بخش از بیمارستان لباس کارکنان آن متفاوت است. حتما می‌دانید که پزشکان معمولی دارای لباس‌ یا روپوش‌هایی سفید رنگ هستند. در این مقاله قصد داریم به جنس لباس‌های پزشکی و ویژگی آن‌ها بپردازیم.

دو رنگ لباس پزشکی

البسه پزشکی چیست؟

البسه پزشکی به تمام لباس‌هایی گفته می‌شود که تمامی کادر پزشکی، داروخانه، درمانگاه، مطب پزشک و شرکت‌های داروسازی از آن استفاده می‌کنند. لباس‌های این افراد دارای تنوع بسیاری است و معمولا با یکدیگر تفاوت دارند. کاربرد این لباس‌ها در هر بخش متفاوت است. مانند گان جراح که در اتاق عمل استفاده می شود.درکل این لباس، پوششی است که هر فرد در جایگاهی قرار دارد می‌پوشد و نسبت به لباس خود شناخته می‌شود. البسه پزشکی باید تمیز و استریل‌شده باشند و این مورد به‌خصوص در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان حکم می‌کند.

برخی از این البسه پزشکی یکبار مصرف هستند اما شکل کلی این لباس‌ها به‌صورت پارچه‌ای بوده و قابل شست‌وشو و استریل‌شدن هستند. شکل یکبار مصرف البسه، اغلب برای پزشکانی که جراح بوده و در اتاق عمل کار می‌کنند و پرستاران حاضر در اتاق عمل، است. این نوع لباس‌ها تنها یکبار استفاده شده و پس‌از استفاده آن و انجام عمل جراحی درون سطل زباله انداخته می‌شود. معمولا این لباس‌ها ضدعفونی شده و استریل هستند که کار را برای پزشکان راحت‌تر می‌کنند.

در لباس‌هایی پارچه‌ای بوده و افراد از آن به‌صورت همیشگی استفاده می‌کنند، امکان منتقل‌شدن عفونت از بیمار به پزشک و همچنین از پزشک به بیمار وجود دارد. معمولا انتقال عفونت این‌گونه است که اگر لباس پزشک خوب شسته و استریل نشده باشد، در زمان جراحی و یا زمانی که زخم بیمار باز است، این عفونت و بیماری به سرعت به زخم او سرایت کرده و این مشکل را به‌وجود آورد. از این رو لباس‌های یکبار مصرف، امنیت بالاتری از این منظر دارند و مناسب این کار هستند.

یکی از البسه پزشکی که در هم در مطب و هم بیمارستان در زمان جراحی و یا معاینه بیمار باید استفاده شود، کلاه جراح است. معمولا دور تا دور این نوع کلاه‌ها دارای کش هستند که پزشکان آن را روی سر خود گذاشته تا اگر موهای‌شان بلند است آن‌ها را اذیت نکند و این‌که از نظر بهداشتی گذاشتن این کلاه‌ها اهمیت دارد.

خانم جراح با کلاه پزشکی

ویژگی‌های البسه پزشکی

یک لباس پزشکی و بیمارستانی مرغوب و با کیفیت باید از برخی ویژگی‌ها برخوردار باشد. این‌که تار و پود یک لباس پزشکی پس از چند دفعه شسته‌شدن، از بین نرود و همان کیفیت و مرغوبیت اولیه خود را حفظ کند بسیار مهم است. عوامل مختلفی در وجود البسه پزشکی خوب نقش دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

شما می توانید برای آشنایی با لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان به مقاله، انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان مراجعه کنید.

  • جنس پارچه البسه پزشکی

در بیمارستان‌ها برای شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن و استریل لباس‌های پارچه‌ای از آب ژاول استفاده می‌شود. پارچه‌ لباسی که برای پزشکان، پرستاران، جراحان، عوامل خدماتی و تمامی کسانی که در آن محیط کار می‌کنند، باید جنس خوبی داشته باشد. اگر جنس پارچه خوب و باکیفیت نباشد، پس از چندبار قرارگرفتن در معرض آب ژاول و شوینده‌های دیگر بی‌کیفیت می‌شود و در برخی موارد دیگر قابل استفاده و پوشیدن نیست.

استریل‌کردن لباس‌ها به این دلیل است که محیط بیمارستان‌ها و همچنین درمانگاه و مطب باید پاکیزه باید و هیچگونه میکروبی وارد این بخش‌ها نشود. زمانی که این محیط‌ها از عاری از ویروس و میکروب نباشند، گرفتن خدمات از این مکان‌ها کار اشتباهی است و ممکن است باعث ایجاد بیکاری‌های دیگر در شما بشود. اگر در برخی از بخش‌ها جنس البسه پزشکی، یکبار مصرف است، باید تمامی مراحل استریل‌شدن را طی کرده باشد تا به دست پزشک و افراد دیگر برسد.

لباس پزشکی سفید در تن مدل آقا

  • ضد حساسیت‌بودن

این‌که لباسی که پزشکان و تمامی کارکنان بیمارستان و درمانگاه می‌پوشند باعث ایجاد حساسیت در فرد نشود، بسیار مهم است. در برخی موارد مانند مطب‌ها لباس‌های پزشکی با پوست پزشک تماس ندارند و پزشک آن لباس را از روی لباس خود می‌پوشد. با این‌که اگر جنس لباس ضد حساسیت نباشد بهتر است، باز هم فرقی برای آن فرد نخواهد داشت. معمولا لباس‌هایی باید ضد حساسیت باشند که افراد لباس خود را در آورده و این لباس‌ها را می‌پوشند.

زمانی که پارچه لباس با پوست بدن برخورد داشته باشد، مهم است که ضد حساسیت نباشد. برای این‌که فردی که لباس پزشکی را می‌پوشد، نسبت به آن حساسیت نداشته باشد، باید در ساخت پارچه این نوع لباس‌ها از الیاف بهداشتی استفاده شود. در برخی موارد، این نوع البسه پزشکی به بیمار پوشانده می‌شود. بیمار این نوع لباس‌ها را برای زمانی می‌پوشد که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرد.

شما می توانید برای آشنایی با انواع لوازم مصرفی بیمارستان به مقاله، لوازم مصرفی بیمارستانی مراجعه کنید.

  • وزن لباس پزشکی

معمولا برای آسانی استفاده از لباس‌های پزشکی، آن‌ها را در وزن‌های سبک می‌دوزند. وزن لباس به نوع پارچه استفاده شده برای ساخت آن مربوط است. علاو‌بر سهولت در پوشیدن لباس، فردی که آن را تن می‌کند باید در آن راحت باشد.گان و شلوار و کلاه یکبار مصرف پزشکی یکی از محصولات پر کاربرد و بهداشتی بیمارستانی می باشد.

چند مدل پزشک با لباس های مختلف پزشکی

ضرورت استفاده از البسه پزشکی

معمولا لباس‌های یکبار مصرف پزشکی از حالت استریلیزه بالاتری برخوردارند. از این رو باعث می‌شود که امنیت بیشتری را در آن مکان بهداشتی ایجاد کند. ممکن است برخی از بیماری‌ها، عفونت‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها پس از شستن لباس هم از روی لباس نروند و آن لباس پارچه‌ای همچنان دارای آلودگی‌‎هایی باشد و استریل نشده باشد. در صورتی که از البسه پزشکی یکبار مصرف استفاده کنید، همچین موضوعاتی را مشاهده نخواهید کرد.

می‌توان گفت که اگر از لباس‌های یکبار مصرف، بیشتر استفاده شود، در برخی از هزینه‌ها مانند، آب، پول برق، مواد شوینده و دستمزد افرادی که لباس‌های بیمارستانی را می‌دوزند، صرفه‌جویی می‌شود.

نتیجه گیری

جنس البسه پزشکی استفاده شده در تمامی امور پزشکی، اهمیت زیادی دارد. معمولا گفته می‌شود که لباس‌های پزشکی یکبار مصرف بهتر هستند اما در برخی از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر این مکان‌ها، همچنان از البسه پارچه‌ای استفاده می‌شود. استفاده از لباس‌های پارچه‌ای درصورتی که کاملا استریل شود، هیچگونه ایرادی ندارد

منبع: healthiumshop

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • کاربرد کلاه جراح پیست؟

یکی از البسه پزشکی که در هم در مطب و هم بیمارستان در زمان جراحی و یا معاینه بیمار باید استفاده شود، کلاه جراح است. معمولا دور تا دور این نوع کلاه‌ها دارای کش هستند که پزشکان آن را روی سر خود گذاشته تا اگر موهای‌شان بلند است آن‌ها را اذیت نکند و این‌که از نظر بهداشتی گذاشتن این کلاه‌ها اهمیت دارد.

  • بهترین پرکاربردترین السه پزشکی کدام است؟

گان و شلوار و کلاه یکبار مصرف پزشکی یکی از محصولات پر کاربرد و بهداشتی بیمارستانی می باشد. که علاوه بر روپوش دارای کلاه و شلوار نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *