مقالات

انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف

دستکش پزشکی یکبار مصرف آبی

با توجه به شیوع بیماری‌ها و اهمیت سلامت کادر درمان و بیماران، باید به نکات مهم بهداشتی توجه کنیم. استفاده از دستکش برای کادر درمان در محیط درمانی یک امر مهم و ضروری است. دستکش یکی از لوازم مصرفی پزشکی است. یکی از وظایف مهم پزشکان شناخت انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف و کاربرد هر کدام از آن‌هاست. انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف طراحی شده که هر کدام کاربردهایی بر حسب قابلیت‌های خود دارند.

پرستار با دستکش پزشکی

دستکش پزشکی چیست؟

دستکش پزشکی یکی از مهم‌ترین لوازم یکبار مصرف پزشکی است، که برای هر بیمار به صورت جداگانه مصرف می‌شود تا از شیوع آلودگی بین بیمار و پزشک جلوگیری کند. انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف تولید شده، که هرکدام کاربرد خاصی دارد. استفاده از دستکش پزشکی یکبار مصرف برای حفظ سلامتی و جلوگیری از انتقال عوامل بیماری‌زا، که ممکن است حتی از کوچک‌ترین زخم منتقل شود، برای کادر درمان و بهداشت از الزامات است.

بیشتر بخوانید: تفاوت دستکش لاتکس با نیتریل و وینیل چیست؟

انواع دستکش پزشکی و کاربرد‌های آن

انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف با توجه به کاربرد آن تولید شده است که به نمونه هایی از آن اشاره می‌کنیم.

  • دستکش وینیل

ماده تشکیل دهنده این دستکش، پلی وینیل کلرات است. برای استفاده‌های عمومی اصولا از این دستکش استفاده‌ می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های دستکش وینیل این است که قابلیت ارتجاعی و مقاومت بالایی دارند.

اما برخلاف دستکش لاتکس میزان چسبندگی آن به دست کم است. برای استفاده‌ی کوتاه مدت، برای موارد کم خطر این دستکش می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

دستکش وینیل

  • دستکش لاتکس

در ساختار آن از کنستانتره لاتکس استفاده شده است در واقع یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده دستکش لاتکس، صمغ شیر رنگ درختی بنام Hevea Brasiliensis است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستکش، انعطاف‌پذیر بودن و استحکام بالای آن در زمان استفاده است. به‌همین‌ دلیل استفاده از آن راحت بوده و یکی از پرکاربردترین دستکش‌های موجود در بازار است. در لاتکس طبیعی پروتئین‌های محلول در آبی وجود دارد که دارای آنتی‌ژن است که می‌تواتند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

علی الرغم این‌که دستکش لاتکس حساسیت‌های خفیف و واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کند، مانند خشکی پوست، خارش و قرمزی پوست، که در صورت استفاده طولانی مدت و مداوم از این دستکش رخ می‌دهد، اما همچنان بیشترین مصرف را در بین دستکش‌های موجود در بازار دارد. این دستکش مدت زمان طولانی قابل استفاده است. همچنین به دلیل چسبندگی به پوست، برای انجام کارهایی که با لمس انجام می‌شود بهترین انتخاب است. یکی از مهم‌ترین دلایل آشنایی با انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف لاتکس، در واقع آشنایی با کاربرد انواع مخلتف آن است.

دستکش وینیل در دو نوع موجود است:

  • با پودرPOWDERED

دستکش لاتکس با پودر طوری طراحی شده، که برای جلوگیری از تعرق دست در حین انجام کار، داخل دستکش با کمی پودر پوشش داده شده است. این دستکش در برابر پارگی مقاومت بلایی دارد. بیشترین کاربرد آنها در مراکز بهداشتی ودرمانی است، اما استفاده از آن برای عموم مردم آزاد است.

  • بدون پودر POWDER-F

مهم‌ترین ویژگی دستکش‌ها در زمان جراحی استریل و مقاوت بالای آن‌ها است. چون در زملان جراحی با ابزار‌های جراحی در ارتباط هستیم، کوچکترین  آسیب به دستکش می‌تواند باعث انتقال آلودگی شود. دستکش لاتکس بدون پودر مقاومت بالایی دارد؛ به همین دلیل بیشتر جراحان در زمان جراحی از این دستکش استفاده می‌کنند.

لاتکس با کیفیت کشسانی بالا

  • دستکش نیتریل

قبل از این‌که بخواهیم با دستکش نیتریل آشنا شویم، باید بدانیم انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف برای مصارف پزشکی مانند: عمل جراحی یا مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده است. دستکش نیتریل یکی از پرکاربردترین در بین نمونه‌های موجود می‌باشد. دستکش نیتریل از جنس پلیمر سه گانه مصنوعی یا پلاستیک مصنوعی است.

 این دستکش نسبت به دستکش‌های لاتکس‌دار حساسیت کمتری ایجاد می‌کند و مقاومت شیمیایی و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. دستکش‌های نیتریل نسبت به مدل‌های موجود در بازار مانند: لاتکس یا وینیل، دارای عمر مفیدتری می‌باشند. دستکش‌های نیتریل در برابر پارگی و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارند و نفوذ مواد روغنی ، نفتی و مواد شیمیایی در دستکش‌های نیتریل غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید: پیشبند یکبار مصرف

دستکش لاتکس نیتریل ضدحساسیت سبز رنگ

  • دستکش جراحی پودری و بدون پودر

دستکش‌های جراحی که امروزه از آن استفاده می‌شود از ماده‌ایی به نام پلی سوپرین ساخته شده است. اما به دلیل کیفیت بالای دستکش‌های جراحی لاتکس‌دار هنوز هم جزو پرکاربردترین دستکش‌ها در زمان جراحی است. دستکش‌های جراحی لاتکس‌دار استریل بوده و به علت چسبندگی به دست، مانند پوست دوم عمل می‌کند. انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف جراحی وینیل، نیتریل و لاتکس‌دار موجود است مانند: دستکش‌های جراحی  پودری، کم پودر و بدون پودر.

در مواقعی که از دستکش جراحی برای مدت طولانی استفاده شود اصولا برای جلوگیری از تعرق دست از دستکش‌های جراحی لاتکس‌دار پودری استفاده می‌شود.

شاید سوالی مطرح شود، که آیا این پودر برای بیمار آسیب‌زا نیست؟

امروزه برای جلوگیری از این مورد، از پودر نشاسته ذرت در دستکش‌ها استفاده می‌شود. تا میزان آسیب را کاهش دهند. مهم‌ترین دلیل استفاده از پودر در دستکش‌ها، سهولت در پوشیدن دستکش است. دستکش‌های جراحی بدون پودر، توسط گاز اتیلن اکسایدEO و اشعه گاما استریل شده و یکبار مصرف هستند.

بیشتر بخوانید: کلاه جراح

جراحی با دستکش لاتکس

کاربرد انواع دستکش پزشکی

دستکش های پزکش انواع مختفی دارند که هر یک با توجه به موارد کاربرد مخصوص به خود، در جای مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت قصد داریم تا با موارد کاربرد انواع دستگاه پزشکی اشنا شویم.

دستکش وینیل

دستکش‌های وینیل در تمیزکاری محیط، آشپزخانه، نقاشی، محیط آزمایشگاهی کاربرد بالایی دارند. همچنین دندانپزشکان می‎توانند در زمان انجام قالب‌گیری‌های دندان از این دستکش‌ها استفاده کنند. بیشترین مورد استفاده از دستکش وینیل برای مواردی است که به لمس کمتری نیاز دارند.

دستکش لاتکس

موارد کاربرد آن در محیط‌های صنعتی، آزمایشگاهی و معاینات پزشکی است. به علت مقاومت بالای که دارد اصولا در محیط های درمان از این دستکش استفاده می‌شود.

دستکش نیتریل

دستکش‌های نیتریل در محیط‌های درمانی، آزمایشگاهی و شیمیایی کاربرد زیادی دارد. جالب اینجاست که بدانیم، بیشتر افراد در کادر درمان مدت زمان زیادی از دستکش استفاده می‌کنند. به علت حساسیت‌زا بودن دستکش‌های لاتکس دار در طولانی مدت، در حال حاضر دستکش نیتریل جایگزین خوبی است. اما به علت استریل نبودن، نمی‌توان در موارد جراحی از این دستکش استفاده کرد.

دستکش جراحی بدون پودر

اصولا برای جراحی‎های چشم ، مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی از دستکش‌های بدون پودر استفاده می‌شود. اما در جراحی‌هایی که پودر موجود در دستکش آسیبی ایجاد نکند، از دستکش‌های جراحی پودری هم می‌توان استفاده کرد.

یک نوع دستکش پزشکی در اتاق جراحی

معایب دستکش پزشکی

  • استفاده طولانی مدت از دستکش‌های پزشکی لاتکس‌دار به دلیل اتصال پروتئین های لاتکس با پودر دستکش خطرناک است و باعث ایجاد حساسیت و الرژیک در سطح پوست می‌شود.
  • پودر موجود در برخی از دستکش‌های جراحی می‌تواند برای بیمار خطرآفرین باشد و باعث ایجاد عفونت در سطح زخم‌ها شود.
  • دستکش نیتریل، پوشش مناسبی برای محافظت در برابر ویروس‌ها نیست. این دستکش در صورت تماش با مواد ضدعفونی‌کننده میزان نفوذ آلودگی رو تا درصد بالایی افزایش می‌دهد.
  • مواد تشکیل دهنده دستکش پزشکی نیتریل، پلی استر وکتان است، که باعث ایجاد حساسیت در سطح پوست می‌شود.
  • دستکش‌هایی پزشکی که ماده اصلی و تشکیل‌دهنده آن‌ها از مواد تجدید‌ناپذیر باشد، می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست شود.

پنج رنگ دستکش پزشکی لاتکس

از کجا دستکش لاتکس تهیه کنم؟

با شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا استفاده از ماسک و دستکش یکی از مهم‌ترین نیازهای روزمره افراد شده است. حتی گاهی این مسئله که؛ چه دستکشی بخرم؟، برای افراد تبدیل به یک دغدغه شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که، با وجود انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف، بهترین گزینه برای کادر درمان به دلیل این که در طول روز به مدت طولانی از دستکش استفاده می‌کنند، دستکش لاتکس است. این دستکش در زمان انجام کارها به دلیل چسبندگی به دست، مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

اما مسئله دوم این است که ازکجا دستکش لاتکس تهیه کنم؟ شما می‌توانید با مراجعه به سایت همیارمد و بازدید از انواع محصولات بهداشتی، دستکش لاتکس یکبار مصرف  مورد نظرتون را باکیفیت مناسب و نازل‌ترین قیمت بدون دغدغه تهیه کنید. همچنین تنوع بالای محصولات به شما حق انتخاب بیشتری می‌دهد.

شرایط نگهداری دستکش لاتکس و وینیل

انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف طراحی شده که باید در شرایط مناسب نگهداری شوند. برای جلوگیری از آسیب به دستکش‌ها، باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • در محیط خشک و بدون رطوبت و نور مستقیم خورشید قرار داشته باشند.
  • دمای مناسب محیط برای نگهداری آنها 15 تا 35 درجه سانتی‌گراد است.
  • دستکش لاتکس در برابر حلال‌های آلی مقاومت کمی دارد، به همین دلیل باید به دور از این مواد نگهداری شود.
  • از آنجایی که کوچکترین سوراخ یا پارگی در سطح دستکش‌ها باعث جذب آلودگی می‌شود، قرار دادن دستکش لاتکس، نیتریل و مخصوصا وینیل به خاطر مقاومت کم در کنار اجسام تیز و برنده می‌تواند باعث آسیب به دستکش‌ها شود.
  • طولانی مدت از یک دستکش استفاده نکنید و سعی کنید برای هر بیمار از دستکش جدا استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف در بازار موجود است، که برای مصارف مختلفی طراحی شدند. با توجه به تنوع دستکش پزشکی یکبار مصرف، شاید دچار سردگی در انتخاب شوید. یا اینکه از خودتان بپرسید،کدام دستکش بهتر است؟ یا اینکه چه کاربردی دارند؟  در چه محیط‌هایی استفاده می‌شوند؟ شما می‌توانید بر حسب نیاز و نوع فعالیت خود دستکش مورد نیاز خود را از سایت همیارمد تهیه کنید.

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سئوالات متداول:

  • جنس دستکش های پزشکی لاتکس از چیست؟

در ساختار آن از کنستانتره لاتکس استفاده شده است.

  • آیا در مدت طولانی می توان از دستکش های پزشکی لاتکس استفاده کرد؟

این دستکش مدت زمان طولانی قابل استفاده است. همچنین به دلیل چسبندگی به پوست، برای انجام کارهایی که با لمس انجام می‌شود بهترین انتخاب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *