مقالات

انواع لوازم مصرفی بیمارستانی

انواع لوازم مصرفی بیمارستانی

امروزه استفاده از لوازم یکبار مصرف در اکثر جاها رواج پیدا کرده است. یکی از جاهایی که بسیار زیاد از وسایل یکبار مصرف استقبال می‌کنند، بیمارستان‌ها می‌باشند. بیمارستان از مکان‌های بسیار شلوغ محسوب می‌شوند که روزانه افراد زیادی برای درمان بیماری خود به آن مراجعه می‌کنند. انواع لوازم مصرفی بیمارستانی و پروسه تهیه‌کردن آن، باعث سریع‌تر شدن روند کسب پروانه می شود. لوازم مصرفی بیمارستانی یکی از ضروری ترین.

علاوه بر آن باعث باعث خدمت رسانی‌های اولیه مناسب به بیمار می‌شود. درنتیجه همین خدمت‌رسانی‌های مناسب می‌توانید توجه مراجعه‌کنندگان را معطوف خودتان کنید. برای همین هم باید ابتدا شما باید انواع لوازم مصرفی بیمارستانی را بشناسید و سعی کنید تمامی این وسایل را تهیه کنید. با ما همراه باشید تا انواع این لوازم را به شما معرفی کنیم.

چند نمونه تجهیزات یکبار مصرف بیمارستانی

لیست انواع لوازم و تجهیزات یکبار مصرف پزشکی و بیمارستانی

تهیه و سفارش لوازم یکبار مصرف بیمارستانی کار چندان سختی نیست. اگر شما قصد راه‌اندازی یک مرکز درمانی را دارید باید تمام این مراحل را به‌صورت دوره‌ای بگذرانید. با سفارش از سایت‌های معتبر یا فروشگاه‌هایی که انواع لوازم مصرفی بیمارستانی را به‌صورت عمده می‌فروشند می‌توانید خریداری کنید.

وسایل یکبار مصرف بیمارستانی طیف بسیار گسترده‌ای دارند و دارای انواع مختلفی هستند. این لوازم شامل تجهیزات اتاق عمل، پزشکی، پرسنل، بخش جراحی، بخش آزمایشگاهی می‌شود. بخشی از این وسایل را نام می‌بریم و به بررسی کاربردها و مزایای هرکدام می‌پردازیم.

لوازم یکبار مصرف آزمایشگاهی:

  • پک‌های استریل
  • انواع سوزن

ابزار یکبار مصرف لاپراسکوپی:

  • لارنژیال ماسک
  • قیچی لاپاراسکوپی
  • قلم کوتر یکبار مصرف

لوازم مصرفی بخش استریل:

  • انواع بانداژ
  • بلوز و شلوار یکبار مصرف

بیشتر بخوانید: انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف

جند نمونه لوازم یکبار مصرف آزمایشگاه

کاربرد و مزایای پک‌های استریل

پک‌های استریل جزو انواع لوازم مصرفی بیمارستانی هستند و جزو دسته لوازم یکبار مصرف آزمایشگاهی به‌شمار می‌روند. مزایا و فواید استفاده از این پک‌های استریل شامل:

  • سیکل کوتاه استریل
  • غیرسمی بودن روش استریل کردن آن
  • عدم داشتن آلایندگی
  • مقرون به‌صرفه بودن روش
  • متناسب برای ابزارهای مقاوم در برابر بخار و گرما
  • سهولت در بازکردن بسته بندی
  • سد باکتریایی درمقابل میکروارگانیسم‌ها
  • مقاومت بسیار بالا در محیط‌های مرطوب
  • تنوع سایز
  • افزایش کیفیت و زمان استریل ماندن وسایل در داخل بسته استریل بندی

 کاربردهای استفاده از این محصول این است که توسط آن می‌توانید هر دستگاهی که خواستید را استریلزه کنید. شما می‌توانید به‌وسیله این پک‌ها وسایل دندانپزشکی را استریل کنید. به این‌صورت که لوازم را با برس پاک می‌کنید.

سپس با دستگاه اولتراسونیک شستشو می‌دهید. پاک‌کردن وسایل در مرحله دوم، خودش دارای چندین مرحله است که باید رعایت شود. هر وسیله‌ای که قصد استریل‌کردن آن را دارید را می‌توانید توسط این پک‌های استریل، استریلیزه کنید.

بیشتر بخوانید: پیشبند یکبار مصرف

پک استریل آبی رنگ

کاربردها و مزایای ژل آزمایشگاهی

انواع ژل آزمایشگاهی جزو انواع لوازم مصرفی بیمارستانی هستند که در دسته ژل آزمایشگاهی نیز قرار می‌گیرند. کاربرد این ژل‌ها این است که از این ژل‌ها مثلا برای سونوگرافی استفاده می‌شود. از این ژل‌ها در هنگام اسکن سونوگرافی نیز استفاده می‌شود.

قبل از تصویربرداری سونوگرافی، باید مقداری از این ژل را روی ناحیه پوستی موردنظر بریزید. این ژل خیلی شفاف است و میزان استفاده کردن آن در حد یک لایه زخیم می‌باشد. معمولا ژل‌هایی که برای سونوگرافی استفاده می‌شوند سرد هستند. اما از گرم‌کننده ژل نیز برای قبل از به‌کار بردن آن می‌توان استفاده کرد. مزایای استفاده از این ژل‌ها شامل:

  • استفاده از این ژل‌ها به‌عنوان یک رسانه برای ارتباط برقرارشدن بین سر سونوگرافی و بافت بدن است
  • هدف استفاده از آن برای انتقال انرژی صوتی از پراب به بافت بدن بدون حضور هوا است
  • این ژل انعکاس و انکسار کمتری از امواج را هنگام عبور از بافت‌های بدن دارند

بیشتر بخوانید: کلاه جراح

نمونه ژل آمایشگاهی

کاربردها و مزایای استفاده از ماسک لارنژیال

مزایای استفاده از ماسک لارنژیال:

  • این ماسک در ابعاد مختلف عرضه می‌شود
  • قابلیت جابه‌جایی بیمار با استفاده از این ماسک امکان‌پذیر است
  • سهولت در استفاده از این ماسک وجود دارد
  • این ماسک عوارض بسیارکمی دارد

ماسک لارنژیال جزو انواع لوازم مصرفی بیمارستانی به‌شمار می‌رود. این ماسک از پرکاربردترین ماسک‌های چندبارمصرف می‌باشند. این ماسک طراجی منحصربه‌فردی دارد و با لوله درناژی که در نوک ماسک قرار دارد، مسیر راه تنفسی و گوارشی را از هم جدا می‌کند. این خصوصیات همراه با لوله فنردار نرم، امکان ونتیله کردن طولانی بیمار با عوارض بسیارکم را دارد.

نمونه ماسک لارنژیال

کاربردها و مزایای استفاده از قیچی لاپاراسکوپی

این قیچی‌ها در انواع مختلفی عرضه می‌شوند که هرکدام دارای کاربردهای خاص خودشان هستند. قیچی لاپاراسکوپی در دسته انواع لوازم مصرفی بیمارستانی قرار دارد. این قیچی‌ها در چهار نوع هستند. قیچی منزنبام که رایج‌ترین آن‌ها در عمل لاپاراسکوپی است که در لبه‌ها کمی منحنی است.

قیچی هوکی شکل هم برای برش دادن نخ بخیه و ساختارهای لوله‌ای و توخالی کاربرد دارند. قیچی مستقیم نیز تیغه صافی دارد که برای برش بافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیچی میکروسیزر هم ظریف و زاویه‌دار است که برای برش‌های دقیق کاربرد دارند. مزیت این قیچی ها این است که با انواع مختلف خود، دست جراح را بازتر می‌کند. این قیچی‌ها هرکدام دارای کاربردهای خودشان هستند که به ما این امکان را می‌دهند که برای هرکاری که مدنظرمان بود از آن‌ها استفاده کنیم.

نمونه قیچی لاپاراسکوپی در اتاق جراحی

مزایا و کاربردهای استفاده از بلوز و شلوار یکبار مصرف

از مزایای استفاده از بلوز و شلوار یک‌بارمصرف بیمارستانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توجه کردن به راحتی بیماران و کارکنان بیمارستان
  • صرفه‌جویی در هزینه شستشو و هم‌چنین جابه‌جایی و فضای کافی برای نگه‌داری کردن
  • نگرانی‌هایی که درمورد محیط زیست وجود دارد

لباس‌های یکبار مصرف از انواع لوازم مصرفی بیمارستانی نیز هست که علاوه بر بیمارستان در جاهای بسیار زیاد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربرد این لباس می‌توان به جاهایی نظیر لباس کار نیروهای خدماتی، انواع لباس‌های مهندسی و سرهمی برای استفاده نیروهای تاسیسات، روپوش و اسکراپ پزشکی برای متخصصین پزشکی، کت‌وشلوارها و مانتو‌ و شلوارهای اداری بانوان، مراکز بهداشتی و پزشکی اشاره کرد.

بلوز و شلوار یکبار مصرف اتاق عمل

مزایا و کاربردهای استفاده از سوزن بیمارستانی

سوزن و سرنگ از انواع لوازم مصرفی بیمارستانی هستند که کاربرد بسیار گسترده ای دارند. سوزن و سرنگ‌ها را برای تزریقات آمپول و سرم استفاده می‌کنند. این سوزن‌ها دارای انواع مختلف با اندازه و قطرهای مختلف هستند که هرکدام را برای یک‌کار مختلف به‌کار می‌برند. سرنگ‌ها به انواع دسته‌های سرپیچ‌دار، خارج از مرکز، اسلیپ با شیب شش درصد و کانتری هستند.

سرپیچ‌دار و اسلیپ از پرکاربردترین آن‌ها هستند. سوزن‌ها هم شامل سه قسمت هستند که شامل قسمتی که سرنگ به سوزن وصل می‌شود، تنه سوزن و نوک سوزن است. مزایای این سوزن‌ها این است که یک‌بارمصرف هستند و کار تزریق را بسیار راحت می‌کنند. برای تزریق‌های مختلف، سوزن‌های متنوعی وجود دارد که بسته به نوع کاربردشان از آن‌ها استفاده می‌شود.

سوزن‌های بیمارستانی یکبار مصرف

مزایا و کاربردهای استفاده از بانداژ یکبار مصرف بیمارستانی

بانداژ های بیمارستانی نیز از انواع لوازم مصرفی بیمارستانی هستند که کاربردهای فراوانی دارند. جنس این باندها متفاوت است که بسیار هم در دسترس هستند. باندکشی نوعی بانداژ است که دارای خاصیت کشسانی است. از کاربردهای آن برای پیچیدن دور قسمت‌های آسیب‌دیده و مفاصل کشیده شده است.

این بانداژها باعث کاهش درد می‌شوند و برای کنترل تورم بسیار مفید می‌باشند. استفاده از بانداژ باعث فشرده شدن ناحیه درد می‌شود. این فشرده سازی باعث کنترل درد می‌شود و علاوه بر آن باعث می‌شود که شما با ناحیه آسیب دیده اصولی‌تر و آگاهانه‌تر رفتار کنید. از این باندها برای افرادی که ورزش می‌کنند هم توصیه می‌شود. از مزایای استفاده از بانداژ می توان به:

  • تسهیل در بهبود یافتن زخم
  • پیشگیری کردن از عفونت ناشی از زخم
  • جلوگیری از خونریزی کردن ناحیه صدمه دیده
  • کمک به پروسه التیام بخشیدن زخم
  • استفاده از آن به‌عنوان عایق دما
  • حفظ رطوبت زخم
  • محافظت‌کردن از زخم از آسیب‌های مکانیکی

بانداژ روی زخم پا

کاربردها و مزایای استفاده از قلم کوتر یکبار مصرف بیمارستانی

قلم کوتر یک‌بارمصرف پزشکی که جزو انواع لوازم مصرفی بیماستانی به‌حساب می‌آید. از مزایای استفاده از این وسیله برای ایجاد برش و جلوگیری‌کردن از خون‌ریزی در اتاق عمل است. مزایای این وسیله بسیار گسترده است. به‌گونه‌ای که برای در خون‌ریزی و برای تشکیل لخته، بریدن و شکافتن بافت‌ها و نابودکردن بافت به روش سوزاندن به‌کار برده می‌شود. در قلم کوتر مونوپولار این‌کار به‌وسیله اعمال جرقه‌های الکتریکی میان بروب و بافت که باعث فکوس‌کردن گرما و حرارت در محل مدنظر و نابودی بافت می‌شود انجام می‌پذیرد.

مزایای دیگر استفاده از چاقوی الکتریکی نسبت به چاقوی برش مکانیکی این است که امکان انعقاد هم‌زمان با برش و جلوگیری از پراکنده شدن سلول‌های بیمار به بافت‌های پیرامون است که از بهترین مزیت‌های این چاقو به‌حساب می‌آید. بیش‌ترین کاربرد این قلم برای کنترل کردن و پیش‌گیری از خون‌ریزی حین عمل چشم، صورت، جراحی پلاستیک و ترمیمی می‌باشد.

نمونه قلم کوتر آبی رنگ

نتیجه گیری

استفاده از وسایل و تجهیزات یکبار مصرف سال‌هاست که وارد عرصه شده و صنعت بسیار بزرگی است. تجهیزات یک‌بارمصرف امروزه نه تنها در پزشکی بلکه در صنایع و مشاغل مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما اگر قصد داشته باشید که یک مرکز پزشکی تاسیس کنید باید انواع لوازم مصرفی بیمارستانی را نیز تهیه کنید.

استفاده از تجهیزات یکبار مصرف برای رعایت بهداشت و حفظ جان بیماران و پزشکان و کارکنان است. استفاده از وسایل یک‌بارمصرف در بیمارستان باعث می‌شود که وسیله موردنظر صرفا برای یک بیمار استفاده شود. همین موضوع هم باعث جلوگیری از انتقال ویروس و آلودگی می‌شود. امیدواریم که این مقاله مفید واقع شده باشد. سپاس از همراهی شما.

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • با استفاده از پک های استریل چه لوازمی را می توان استریلزه کرد؟

کاربردهای استفاده از این محصول این است که توسط آن می‌توانید هر دستگاهی که خواستید را استریلزه کنید. شما می‌توانید به‌وسیله این پک‌ها وسایل دندانپزشکی را نیز استریل کنید.

  • کاربرد سوزن های بیمارستانی چیست و چه مزایایی دارند؟

سوزن‌ها شامل سه قسمت هستند که شامل قسمتی که سرنگ به سوزن وصل می‌شود، تنه سوزن و نوک سوزن است. مزایای این سوزن‌ها این است که یک‌بارمصرف هستند و کار تزریق را بسیار راحت می‌کنند. برای تزریق‌های مختلف، سوزن‌های متنوعی وجود دارد که بسته به نوع کاربردشان از آن‌ها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *