مقالات

انواع لوازم یکبار مصرف پزشکی

لوازم یکبار مصرف پزشکی

در طی سال‌های اخیر لوازم پزشکی که در مطب‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شد، پیشرفت کرده است. معمولا در این نوع مکان‌ها از وسایلی استفاده می‌شد که پس از استفاده، آن را شسته و برای فرد بعدی هم مورد استفاده قرار می‌دادند. این کار از نظر بهداشتی و پزشکی چندان کار خوب و تمیزی نبود و ممکن بود بیماری فرد قبلی به فرد بعدی سرایت کند. امروزه از لوازم یکبار مصرف پزشکی در مطب‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود که بسیار بهدشاتی و تمیز است.

در این مقاله قصد داریم ضرورت استفاده از این نوع لوازم مصرفی پزشکی را بیان کرده و در مورد آن‌ها توضیح دهیم.

گوشی پزشکی در دست پزشک با روپوش آبی

انواع لوازم یکبار مصرف پزشکی

لوازم یکبار مصرفه پزشکی، به تمام تجهیزات و لوازمی گفته می‌شود که پزشک تنها یک بار از آن استفاده کرده و پس از استفاده آن را دور می‌اندازد. خاصیت استفاده از این نوع لوازم این است که زمانی که پزشک تنها یک بار از آن استفاده می‌کند و مانع بروز عفونت و بیماری‌های دیگر به افراد می‌شود. معمولا این لوازم یکبار مصرف پزشکی از جنس پلاستیک شده و در برخی موارد برای فرد بیمار مضر است.

از این نوع لوازم بیشتر در اتاق عمل استفاده می‌شود که خطر انتقال بیماری و عفونت به بیمار، کاهش یابد. معمولا لوازم یکبار مصرف پزشکی در بیمارستان‌ها نسبت به مطب‌ها استفاده بیشتری دارد؛ چراکه در بیمارستان تعداد بیماران بیشتر است. برخی از این لوازم یکبار مصرف را نام می‌بریم.

شما می توانید برای آشنایی با انواع لوازم مصرفی بیمارستان به مقاله، لوازم مصرفی بیمارستانی مراجعه کنید.

پزشک در حال دختر بچه با آبسلانگ

  • آبسلانگ

یکی از این لوازم، آبسلانگ یا همان چوب‌هایی است که پزشکان در مطب خود برای مشاهده حلق بیمار استفاده می‌کنند. این نوع چوب‌ها شبیه چوب بستنی است و پس از استفاده به سطل زباله انداخته می‌شوند. پزشک از این چوب استفاده می‌کند تا حلق بیمار را ببیند که مشکلاتی همچون زخم و یا عفونت دارد یا خیر.

شما می توانید برای آشنایی با انواع دستکش پزشکی به مقاله، انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف مراجعه فرمایید.

  • دستکش پزشکی

دستکش‌های یکبار مصرف، کاربرد بسیار زیادی هم در مطب‌ها و هم در بیمارستان دارند. از دستکش پزشکی بیشتر در اتاق عمل و مراکز بهداشتی و بیمارستانی استفاده می شود. دستکش ها نقش بسیار مهمی را در عدم انتقال بیماری به بدن دارند. دستکش های پزشکی و یکبار مصرف انواع مختلفی دارند ماند دستکش های لاتس و نیتریل که شما می توانید با توجه به پوست خود آن ها را تهیه کنید.

پزشک آقا با ماسک سبز

  • ماسک

بیشتر لوازمی که به شکل یکبار مصرف در حوزه پزشکی استفاده می‌شوند، برای اتاق عمل هستند. یکی از این لوازم یکبار مصرف پزشکی هم ماسک سه لایه است که تمامی پزشکان و پرستاران هنگام عمل جراحی از آن استفاده می‌کنند. در چند سال اخیر با پدیدآمدن ویروس کرونا، از این ماسک‌های یکبار مصرف، علاوه‌بر بخش اتاق عمل، در تمامی بخش‌های بیمارستان‌ها و مطب‌ها استفاده می‌شود.

همچین مردم عادی هم در مکان‌های شلوغ و تجمعات باید از ماسک استفاده کنند. یکی از ویژگی ماسک های سه لایه دوام بیشتر می باشد این ماسک ها زخیم تر بوده و می توان به جای استفاده از دو ماسک از ماسک های سه لایه زخیم استفاده کرد.

جراح در اتاق عمل با کلاه جراحی سبز

  • گان جراح

استفاده از گان‌های پارچه‌ای بهتر از گان‌های یکبار مصرف است. گان جراح لباس مخصوص جراحان است که اغلب به رنگ سبز یا آبی هستند. برای استریل گان پارچه‌ای می‌توان آن را به خوبی شست و با اتو کشیدن، تمامی میکروب‌های موجود برروی لباس، از بین خواهند رفت.

  • کلاه جراح

کلاه جراح یکی از لوازم ضروری و بهداشتی پزشکان می باشد که دارای دو بند برای تنظیم اندازه است. جنس استفاده در کلاه جراحی بسیار هم است زیرا باید از الیاف مرغوب و گیاهی باشد تا باعث ایجاد عرق نشود.

  • سرنگ و سر سوزن

سرنگ ها انواع مختلفی دارند که پزشک برای موارد مختلف اعم از تزریق بوتاکس و خون از آن استفاده می کند. سرنگ ها مانند: سرنگ انسولین BD یک سی سی و سرنگ انسولین BD نیم سی سی باید یکبار مصرف باشد. این سرنگ ها استریل شده و بهداشتی می باشند.

انواع سرنگ

  1. سرنگ ۲.۵ سی سی لوئر لاک مینا

  2. سرنگ ۵ سی سی لوئر لاک مینا

  3. سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر لاک حلما طب

  4. سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر اسلیپ حلما 

استفاده دوباره از برخی لوازم پزشکی

می‌توان برخی از لوازم یکبار مصرف و یا چندبار مصرف پزشکی را استریل کرده و دوباره استفاده کرد. دقت در زمان استریل و استفاده از محلول استریل‌کننده باکیفیت برای آن وسایل از اهمیت بالایی برخوردار است. اغلب این کار را به این دلیل انجام می‌دهند تا آسیبی که قرار است لوازم یکبار مصرف به طبیعت بزند، کاهش پیدا کند. هرچند ممکن است استفاده از لوازم یکبار مصرف پزشکی بهتر باشد، اما در طولانی مدت زیان آن به طبیعت و در پی آن به انسان، مشخص خواهد شد.

انواع لوازم پزشکی

ضرورت استفاده از لوازم یکبار مصرف

ضرورت استفاده از لوازم یکبار مصرف پزشکی به دلیل کاربرد بسیار آن‌ها در مطب‌ها و بیمارستان‌ها بوده است. برای برخی از کارها نمی‌توان از وسایلی استفاده کرد که قابلیت استریل شدن دارند. لوازمی مانند گاز استریل، آتل و آنژیوکت، از لوازمی هستند که تنها این قابلیت را دارند که یکبار از آن‌ها استفاده شود.

مزایای استفاده از لوازم یکبار مصرف گیاهی در پزشکی

یکی از لوازم یکبار مصرف پزشکی که کاربرد بسیار زیادی از جهت جلوگیری از انتقال بیماری‌ها و آلودگی‌ها دارد، پلاستیک یکبار مصرف گیاهی است. برای این‌که لوازم پزشکی و تمامی لباس‌ها را شسته و آن‌ها را استریل کنند، داخل لباسشویی می‌اندازند. برای جمع‌آوری این لوازم، آن‌ها را داخل پلاستیک می‌ریزند. هرچند هم که این روند با رعایت کامل بهداشت انجام شود، باز هم زمانی که می‌خواهند آن را به داخل لباسشویی منتقل کنند، ممکن است این آلودگی‌ها به فرد سرایت کند.

به‌منظور پیشگیری از ایجاد همچین مشکلاتی، پلاستیک‌های یکبار مصرف گیاهی تولید شده‌اند. زمانی که لوازم پزشکی داخل پلاستیک قرار دارند، برای شستن این لوازم، آن‌ها را با پلاستیک داخل لباسشویی انداخته و پس از گذشت حدودا 20 دقیقه، پلاستیک در آب حل می‌شود.

نتیجه گیری

لزوم استفاده از لوازم یکبار مصرف پزشکی، زیاد نیست اما اگر با رعایت برخی موازین انجام شود که در بیمارستان‌ها و مطب‌ها استفاده بی‌رویه نداشته باشند، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد. در برخی از موارد، نمی‌توان از لوازم دیگری به جای لوازم یکبار مصرف استفاده کرد، در آن زمان است که استفاده از این وسایل ضرورت دارد.

منبع: healthiumshop

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • بهترین مدل ماسک پزشکی کدام است؟

ماسک های ضخیم و پد لایه بهترین نوع ماسک می باشد. یکی از ویژگی ماسک های سه لایه دوام بیشتر است این ماسک ها زخیم تر بوده و می توان به جای استفاده از دو ماسک از ماسک های سه لایه زخیم استفاده کرد.

  •  جنس کلاه جراح باید چگونه باشد؟

جنس استفاده در کلاه جراحی بسیار هم است زیرا باید از الیاف مرغوب و گیاهی باشد تا باعث ایجاد عرق نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *