مقالات

تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل چیست؟

تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل

در این مقاله قرار است با تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل و مزایا هر یک را آشنا شویم. تا به شما در انتخاب دستکش مناسب، کمک کنیم. همچنین تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل را بررسی می‌کنیم.

چندین دهه است که در سطح دنیا انواع دستکش‌های یکبار مصرف تولید می‌شود و دستکش‌های ایمنی با بالاترین کیفیت برای کاربرد‌های صنعتی و خانگی ارائه می‌شود. در طول سال‌های اخیر، بسیاری از پیشرفته‌ترین و همه کاره‌ترین دستکش‌های لاتکس، وینیل ونیتریل در بازار ارائه شده است. دستکش ها یکی از پرکاربردترین و یکی از مهم ترین لوازم مصرفی پزشکی هستند.

دستکش های لاتکس در چندین رنگ

دستکش لاتکس چیست و چه کاربردی دارد؟

محبوب‌ترین ماده دستکش، لاتکس است که به عنوان یک ماده زیست تخریب‌پذیر شناخته می‌شود. از مواد منشأء گرفته از مجاری لاتکس درختان لاستیک ساخته شده است و با وجود توسعه مواد مصنوعی، هنوز الاستیک‌ترین، انعطاف‌پذیرترین و مناسب‌ترین ماده برای دستکش است.

به همین علت کاربر مهارت، لمس و راحتی زیادی دارد و این دستکش‌ها را برای کاربرد‌های پزشکی، تعمیر خودرو و خدمات غذایی مناسب هستند. دستکش پزشکی لاتکس از جمله موادی است که مؤثرترین محافظت را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و مایعات بدن ارائه می‌دهد.

دستکش‌های لاتکس می‌توانند در ضخامت‌های مختلفی برای دوام کافی در اثر سوراخ شدن و پارگی موجود باشند. آن‌ها به صورت برقی، کمی پودری و بدون پودر عرضه می‌شوند. پودر داخل دستکش لاتکس بر پایه نشاسته ذرت است و برای ممانعت از لیز خوردن آسان دستکش روی دست استفاده می‌شود. در ادامه قرار است تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل را بررسی کنیم.

نمونه دستکش لاتکس سفید در دستدستکش نیتریل چیست و چه کاربردی دارد؟

نیتریل یکبار مصرف به دستکش‌هایی اطلاق می‌شود که فقط یک بار می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و ضخامت آن‌ها ۵ میلی و یا کمتر است. نیتریل یک ماده لاستیکی مصنوعی است که مقاومت شیمیایی و سایشی را ارائه می‌دهد و یک ماده عمومی بسیار خوب برای ساخت دستکش است.

دستکش‌های نازک و یکبار مصرف نیتریل رایج‌ترین دستکش‌هایی هستند که هنگام کار با مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که لاستیک نیتریل نازک فقط محافظت شیمیایی محدودی را ارائه می‌دهد.

این دستکش‌ها فقط به‌عنوان یک مانع فیزیکی در برابر تماس کوتاه با مواد شیمیایی در نظر گرفته شده‌اند و باید بلافاصله پس از آلوده شدن برداشته و دور انداخته شوند. برای صنایع شیمیایی، آزمایشگاه‌ها، صنایع فتوشیمیایی، کشاورزی یا کاربرد‌های آفت کشی، فرآوری گوشت و کاربرد‌های پزشکی و… مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید: انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف

نمونه دستکش نیتریل آبی در دست دستکش وینیل چیست و چه کاربردی دارد؟

وینیل یک ماده مصنوعی، غیر قابل تجزیه زیستی و بدون پروتئین است که از پلی وینیل کلراید و نرم‌کننده‌ها ساخته شده است. از آنجایی که دستکش‌های وینیل مصنوعی و غیرقابل تجزیه هستند، ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دستکش‌های دیگر دارند که اغلب با گذشت زمان شروع به خراب شدن می‌کنند.

ساخت آن بسیار ارزان است، بنابراین خرید این دستکش هم بسیار ارزان‌تر است. مانند لاتکس، دستکش‌های وینیل در چندین ضخامت با گزینه‌های پودری یا غیرپودری عرضه می‌شوند. دامنه استفاده از دستکش‌های وینیل بسیار متنوع است و بسیاری از صنایع می‌توانند با استفاده از آن‌ها برای محافظت از دست‌ها و کاهش آلودگی محصولات بهره‌مند شوند.

برای کار‌های پزشکی، حمل و نقل مواد غذایی، صنایع شیمیایی و نفت و همچنین انجام کار‌های نقاشی می‌تواندن از استفاده از دستکش وینیل استفاده کنند. دستکش وینیل در محافظت دست‌ها در برابر مواد روغنی، اسید، امولسیون و سایر مایعات مؤثر هستند و در تهیه مواد غذایی که آلودگی متقاطع باید به حداقل ممکن کاهش یابد، به خوبی استفاده می‌شود. به دلیل خاصیت ضد الکتریسیته ساکن، هنگام کار با سیم نیز مفید هستند.

بیشتر بخوانید: پیشبند یکبار مصرف

نمونه دستکش شفاف وینیل

تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل در چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت لاتکس با نیتریل را در ادامه بررسی می‌کنیم. دستکش نیتریل جایگزین مناسب برای افراد مبتلا به آلرژی لاتکس هستند و ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دستکش‌های لاتکس دارد. نیتریل سه برابر بیشتر از لاتکس در برابر سوراخ شدن مقاوم است، اما پس از سوراخ شدن دستکش کاملاً پاره می‌شود. با این حال، پس ایجاد یک پارگی قابل توجه پوشنده دستکش را جایگزین می‌کند و دستان او محافظت می‌شود. نیتریل از نظر تناسب، حس، مهارت و دوام نزدیک به لاتکس است، اما در برابر روغن‌ها، چربی‌ها، حلال‌ها و مواد شیمیایی مقاوم‌تر است.

این دستکش‌ها برای صنایع شیمیایی، آزمایشگاه‌ها، صنایع فتوشیمیایی، کشاورزی یا کاربرد‌های آفت کش ها، فرآوری گوشت و کاربرد‌های پزشکی ‌ایده‌آل هستند. یکی دیگر از کاربرد‌های دستکش‌های نیتریل این است که در از بین بردن بار‌های الکترواستاتیک مؤثر هستند و ذرات کمتری را برای آلوده کردن محیط کار برای استفاده در اتاق‌های تمیز کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند دمای بالاتری نسبت به لاتکس را تحمل کنند که برای کاربرد‌های خودرو مفید است.

کشسانی بودن دستکش لاتکس مشکی در دستمعایب دستکش لاتکس

از مهم‌ترین تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل می‌توان به معایب لاتکس اشاره کرد. عیب لاتکس این است که یک آلرژن است و واکنش‌هایی را ایجاد می‌کند که از نواحی تحریک شده با خارش خشک روی پوست گرفته تا یک واکنش آلرژیک شدید شبیه نیش زنبور ایجاد می‌کند. آلرژی به لاتکس نیز می‌تواند با استفاده از دستکش لاتکس ایجاد شود.

نمونه دستکش یکبار مصرف پزشکی در دست

کدام مواد دستکش یکبار مصرف برای شما مناسب است؟

انتخاب دستکش مناسب به کاربرد‌های آن، آلرژی و هزینه بستگی دارد. به یاد داشته باشید که دستکشی را انتخاب کنید که اندازه مناسب دست شما باشد، که نه تنها راحت‌ترین تناسب را فراهم می‌کند، بلکه از افتادن دستکش‌ها از دست شما جلوگیری می‌کند و احتمال آسیب تصادفی به خود دستکش را کاهش می‌دهد.

دستکش‌های یکبار مصرف یکی از پرمصرف‌ترین محصولات ایمنی در سراسر جهان است. مورد استفاده در صنایع پزشکی، خدمات غذایی، شیمیایی، خودرو، فتوشیمی و… هستند. هنگام انتخاب دستکش موارد زیادی از جمله کیفیت، محافظت و حساسیت وجود دارد که باید آن‌ها را نیز مورد توجه قرار دهید. از این طریق می‌توانید تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل را بر اساس نیازتان بفهمید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره تفاوت دستکش لاتکس با وینیل و نیتریل صحبت کردیم. هر کدام از دستکش‌های لاتکس، وینیل و نیتریل را مورد بررسی قرار دادیم و کاربرد‌های آن را مشخص کردیم. دستکش یکبار مصرف از نیاز‌های بسیار اصلی و روزانه افراد مخصوصا کادر درمان در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود. شما می‌توانید بر حسب نیازتان دستکش مورد نظر را انتخاب کنید.

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • آیا دستکش لاتکس برای کارهای پزشکی مناسب است؟

این دستکش‌ها را برای کاربرد‌های پزشکی، تعمیر خودرو و خدمات غذایی مناسب هستند.

  • دستکش نیتریل مانند لاتکس حساسیت زاست؟

دستکش نیتریل جایگزین مناسب برای افراد مبتلا به آلرژی لاتکس هستند و ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دستکش‌های لاتکس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *