مقالات

بررسی انواع سرنگ‎ پزشکی

انواع سرنگ‎ پزشکی

امروزه سرنگ ‎های یکبار مصرف، سوزن‌ها و سایر اقلام یکبار مصرف، در بیمارستان‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این میان بیشترین حجم استفاده، مربوط به سرنگ پزشکی است، چرا که با شیوع ویروس کرونا، درگیری افراد به ابتلای بیماری بیشتر شده است. در وضعیت فعلی آگاهی و شناخت انواع سرنگ و سر سوزن بسیار حائز اهمیت است، پس لازم است ادامه مطلب را دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

انواع سرنگ پزشکی

سرنگ‎ پزشکی چیست

استفاده از سوزن و سرنگ انقلابی در عمل پزشکی ایجاد کرده است. شگفت انگیز است که برای اولین بار الکساندر فلمینگ در سال 1910 از سرنگ برای درمان سیفلیس استفاده کرد. ما از آن زمان راه درازی را پیموده ایم. امروزه ما نمی‎توانیم یک بیمارستان مدرن را بدون سرنگ و سوزن تصور کنیم. هر پزشک معمولاً از سوزن‎ها و سرنگ بیمارستانی برای تجویز دارو یا برای گرفتن نمونه خون، مایع یا بافت برای آزمایش‎های تشخیصی استفاده می‎کند.

معمولا سرنگ‎ ها از سوزن های مختلفی استفاده می‎کنند. سوزن پروانه ای 23 گرمی یا سوزن Sof-Set معمولاً برای تزریق زیر جلدی استفاده می‎شود. محل درج بستگی به نیاز بیمار دارد. برای بیماران سرپایی، قفسه سینه و شکم معمولاً محل تزریق ترجیحی هستند. تزریق در بازو ممکن است باعث مشکلاتی مانند کبودی شود. برای بیماران آشفته و مضطرب، قرار دادن اطراف کتف احتمال برداشتن تصادفی کانولا را کاهش می‎دهد. ممکن است از ران نیز استفاده شود. مواردی که باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

  • نواحی ادماتوز
  • برجستگی ‎های استخوانی
  • مناطقی که آسیب بافتی دارند مانند پوست یا محل‎های تومور پوستی

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با سوزن و سرنگ مزوتراپی به مقاله، آشنایی با انواع سوزن و سرنگ مزوتراپی مراجعه کنید.

انواع سرنگ پزشکی

سرنگ پزشکی و پمپ های سرنگ نقش مهمی در مدیریت علائم دارند. آنها اغلب توسط بیماران و خانواده‌ها به عنوان نشانه‌ای از بهبود بیماری در نظر گرفته می‎شوند، اما به بیماران فرصتی برای دریافت کنترل موثر علائم، ارائه می دهند. ضروری است پرستارانی که از پمپ‎ها استفاده می‌کنند، آموزش و نظارت مناسب داشته باشند تا از خطا جلوگیری کنند.

سرنگ پزشکی مانند سرنگ انسولین BD یک سی سی و سرنگ انسولین BD نیم سی سی به عنوان بخشی از مراقبت های تسکینی برای تجویز زیر جلدی دارو به بیمارانی که قادر به مدیریت یا تحمل داروهای خوراکی نیستند، استفاده می‎شود. پمپ‌های سرنگی دستگاه‌های قابل حملی هستند که با باتری کار می‌کنند تا دارو را با انفوزیون زیر جلدی مداوم در یک دوره زمانی معین (معمولاً 24 ساعت) تحویل دهند. آن‌ها زمانی مفید هستند که حجم کمی از داروها باید با سرعت آهسته تزریق شوند و طراحی فشرده آن‌ها بیماران را قادر می‎سازد تا در اطراف حرکت کنند و استقلال خود را حفظ کنند. عملکرد سرنگ و پمپ‎ها ساده است، اما آموزش آن ضروری است.

بیماران، مراقبان و متخصصان بهداشت اغلب به اشتباه پمپ ‎های سرنگ را با مرگ قریب الوقوع مرتبط می‎کنند اما این سیستم ‎ها ممکن است در هر زمانی در مسیر مراقبت برای کنترل علائمی که داروها نمی‎توانند به صورت خوراکی تجویز شوند مورد استفاده قرار گیرند، مانند بیماران مبتلا به تهوع و استفراغ غیرقابل درمان.

سرنگ پزشکی برای بیمارانی که، به دلیل تهوع مداوم، استفراغ، دیسفاژی، ضعف شدید یا بیهوشی قادر به مصرف داروها به صورت خوراکی نیستند مناسب است. علاوه بر این، بیمارانی که قادر به جذب داروهای خوراکی نیستند یا تمایلی به مصرف داروها از طریق دهان ندارند نیز، می‌توانند از این روش استفاده کنند. داشتن انسداد بدخیم روده در جایی که جراحی نامناسب است و ضایعات سر و گردن یا جراحی نیز می‌تواند از کاربردهای مهم سرنگ پزشکی می باشد.

شما می توانید برای آشنایی با سرنگ های بوتاکس به مقاله، معرفی سرنگ بوتاکس به همراه کاربرد و مزایا مراجعه کنید.

سرنگ های پزشکیمزایا و معایب استفاده از سرنگ پزشکی

همان‌طور که می‌دانید هر ابزاری دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است که ما در اینجا به مزایا و معایب این ابزار کاربردی نیز اشاره می‌کنیم.

مزایا استفاده از سرنگ پزشکی

  • افزایش راحتی زیرا نیازی به تزریق مکرر نیست
  • کنترل علائم متعدد با ترکیبی از داروها
  • راحتی شبانه روزی، زیرا غلظت دارو در پلاسما بدون پیک و پایین نگه داشته می‎شود و سطح دارویی ثابتی را در یک دوره 24 ساعته ارائه می‎کند.
  • تحرک حفظ می‎شود زیرا دستگاه وزن سبکی دارد.
  • معمولاً فقط هر 24 ساعت یک بار باید بارگذاری شود.

معایب استفاده از سرنگ پزشکی

  • آموزش کارکنان
  • التهاب و درد احتمالی در محل تزریق و منبع احتمالی عفونت
  • در بیماران لاغر یا کسانی که انفوزیون طولانی مدت مصرف می‎کنند، در دسترس بودن محل پوست ممکن است مشکل ساز شود.
  • فقدان داده های سازگاری قابل اعتماد برای برخی از ترکیبات داروها.
  • ملاقات‎ های روزانه پرستاران منطقه و سایر متخصصان بهداشت ممکن است برای برخی از بیماران و خانواده بیش از حد مزاحم باشد.
  • توجه داشته باید که قبل از استفاده هر گونه سرنگ از پیشبند یکبار مصرف استفاده کنید.

سرنگ انسولینانتخاب سرنگ پزشکی

چندین مدل از سرنگ پزشکی موجود است. بر اساس نوع سرنگ، سر، محفظه و کاربرد به موارد متعددی تقسم بندی می‎شوند. اگر بخواهیم متداول‎ترین نوع سرنگ بیمارستانی را نام ببریم می‎توان به سرنگ انسولین u-100 شاره کرد. این نوع سرنگ به منظور تزریق انسولین بسته به واحد و غلظتی که فرد بیمار به آن احتیاج دارد استفاده می‎گردد. از این مدل برای موارد دیگری همچون بررسی تست حساسیت و خون گیری از نوزاد هم استفاده می‎گردد.

مدل دیگری از سرنگ پزشکی که بعد از این مدل بسیار شایع است سرنگ ایمن است که این نوع سرنگ به منظور ایمنی بخشی به سیستم ایمنی کاربرد دارد. می‎توان سر سوزن را به صورت جداگانه به این نوع سرنگ متصل کرد. کارایی بالای آن در حوزه پزشکی موجب شده کشورهای مختلف به وفور از آن استفاده کنند.

نمونه ‎هایی از داروهای رایجی که سرنگ پزشکی می توانند با دیامورفین یا مورفین در مراقبت ‎های تسکینی استفاده شوند عبارتند از: سیکلیزین، دگزامتازون، هالوپریدول، هیوسین بوتیل بروماید، لوومپرومازین، متوکلوپرامید، میدازولام. برچسب افزودنی دارو باید طبق سیاست محلی تکمیل شود و به سرنگ متصل شود تا مشخص شود:

  • داروهای اضافه شده
  • رقیق کننده
  • زمان و تاریخ شروع تزریق
  • نام بیمار
  • نام و امضای فردی که انفوزیون را شروع می‎کند.
  • هنگامی که داروها کشیده می‎شوند، مایع داخل سرنگ باید از نظر هرگونه تغییر رنگ یا رسوبی که ممکن است نشان دهنده ناسازگاری باشد، بررسی شود.

شما می توانید برای آشنایی با سرنگ لوئر اسلیپ به مقاله، آشنایی با سرنگ لوئر اسلیپ مراجعه کنید.

سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر لاک حلما طب

از ویژگی ‎های سرنگ انسولین سر سوزن جدا لوئر لاک حلما طب به موارد زیر اشاره شده است:

  • کاملا استریل
  • برخورداری از حجم 1 سی سی
  • دارای سر سوزن‎های جدا می‌باشد

طول سوزن آن 13 میلی‎متر است

نوع دیگری از سرنگ انسولین نیز با نام سرنگ انسولین سر سوزن دا لوئر اسلیپ حلما طب وجود دارد. به طور معمول سرسوزن‎ هایی که برای این نوع سرنگ‎ها تهیه می‎شوند باید از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار باشند که معمولا آن ها را از جنس استیل بوده و حتما باید کاملا استریل باشند تا از بروز هر گونه بیماری جلوگیری شوند.

نتیجه گیری

در مجموع سرنگ‎ بیمارستانی نقش بسیار مهمی در محیط‎های پزشکی دارد و امروزه بیشترین کاربرد را در فضای بیمارستانی به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: healthiumshop

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • سرنگ انسولین را چند بار مصرف می توان کرد؟ 

هر عدد از سوزن انسولین را تا زمانی که سر سوزن کند نشده باشد و باعث آزار بیمار نشده باشد تا بیست مرتبه می توانید استفاده کنید. توجه کنید که بعد از هر بار استفاده از سرنگ در پوش آن را گذاشته تا سر سوزن سرنگ دارای آلودگی نشود.

  • برای مزوتراپی از چه سرنگی استفاده می شود؟

برای مزوتراپی از سرنگ های انسولین بی دی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *