مقالات

لیست انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی و کاربرد آن ها

انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی

وجود عفونت‌های واگیردار در دهان و دندان از رایج‌ترین بیماری‌های این حوزه است و به همین دلیل لوازمی که توسط دندان پزشک استفاده می‌شود، باید بعد از هر بار مصرف اتوکلاو شوند. انجام اتوکلاو معمولاً صرف زمان زیادی می‌خواهد و دستگاه‌های مختلف اتوکلاو لازم دارد.

اما دندانپزشک‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند از لوازم یکبار مصرف استفاده کنند. ابزار معمولاً برای استفاده عمومی است و بعد از هر بار مصرف آن را دور می اندازند. هر کدام از لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی دارای کاربرد و مزایای خاص است. در ادامه مقاله درباره آشنایی با لیست انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی و کاربرد آن ها صحبت خواهیم کرد و هر کدام از این لوازم را به همراه کاربرد و مزایای آن معرفی می‌کنیم.

لیست انواع لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

انواع لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی شامل موادی مثل گاز و رول پنبه، عینک و شیلد، سرنگ شست و شو، پوشش‌های محافظتی، سینی، سرساکشن، پنس، آینه‌های یکبار مصرف، تجهیزات پوششی یکبار مصرف، وج چوبی، ست‌های استریل لوازم یکبار مصرف، انواع دستکش، جای قلم و مواردی از این قبیل است.

این لوازم از ابزار‌های یکبار مصرف با کاربرد بسیار زیاد و ضروری در بین دندان پزشکان است که اکثر آن‌ها جنس پلاستیکی دارند و برخی هم از مواد اولیه دیگری تولید شده‌اند. همچنین برند‌های بسیار زیادی اقدام به تهیه و تولید این مواد می‌کنند و دسترسی به این ابزار‌ها در بازار امروز خیلی راحت‌تر است. در سال‌های اخیر کارایی این ابزار‌ها افزایش یافته است و به عنوان یک مانع در جلوگیری از بروز انواع بیماری‌های عفونی کاربرد دارد.

لیست انواع لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

کاربرد گاز و رول پنبه یکبار مصرف و مزایای آن

رول پنبه از انواع لوازم مصرفی دندان پزشکی است که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن جراحت‌ها کاربرد دارد و در هنگام جراحی دندانپزشکی برای جذب خون استفاده می‌شود. رول پنبه در شرایط کاملاً بهداشتی تولید شده اما قبل از مصرف باید استریل شود. معمولاً برای زخم‌های باز نمی‌توان از آن استفاده کرد. از مزایای اصلی این روال قابلیت برش با قیچی و دارای تنوع سایز برای سنین مختلف است.

گاز و رول پنبه یکبار مصرف

کاربرد عینک و شیلد یکبار مصرف و مزایای آن

عینک محافظ صورت یکبار مصرف و معمولاً برای جلوگیری از پاشیدن ترشحات دهان و یا رزیدن بوی بد دهان در هنگام معاینه پزشک است که می‌تواند مانع از محدود شدن دید پزشک شود. مزیت اصلی این عینک سبک بودن آن است تا در طولانی مدت به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

نمونه عینک و شیلد یکبار مصرف دسته آبی

کاربرد سرنگ شست‌وشو و مزایای آن

سرنگ شست و شو از انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی است. این سرنگ برای شست و شو‌های موضعی دهان و یا انتقال محلول شست و شو و سرم به داخل دهان است. اغلب در فرایند‌های درمانی و جراحی دهان کاربرد دارد و برای شستشوی کانال ریشه و درمان اندو استفاده می‌شود. اصلی‌ترین مزیت استفاده از این سرنگ آن است که مانع از نفوذ باکتری‌های دهان به کانال ریشه و عفونت و التهاب دهانه بیمار می‌شود.

سرنگ شست‌وشو یکبار مصرف

کاربرد لباس یکبار مصرف دندانپزشکی و مزایای آن

این تجهیزات یکبار مصرف محافظتی که در دندانپزشکی و سایر مراکز درمانی و جراحی کاربرد دارد شامل پیشبند یکبار مصرف، روپوش و‌ گان، کلاه و آستین، کاور کفش و ماسک‌های سه لایه است. این پوشش‌ها در برابر انتقال هرگونه ویروس و بیماری از طریق بیماران و بزاق دهن آن‌ها به دندان پزشکان جلوگیری می‌کند. از مزایای این پوشش‌ها می‌توان به قابلیت ضد آب بودن، مقاومت در برابر حرارت، سبک و نرم بودن، راحتی استفاده، مقرون به صرفه بودن و داشتن ایمنی بالا اشاره کرد.

لباس یکبار مصرف دندانپزشکی

کاربرد سر ساکشن و مزایای آن

مکش سر ساکشن‌ها می‌تواند از خوردن خون و خونابه توسط شخص جلوگیری کند و دارای اندازه‌های متفاوت است که می‌تواند در قسمت‌های مختلف دهن بیمار قرار گیرد. از جنس پلاستیک است اما سرساکشن‌های فلزی مانند کاور ساکشن قابلیت استریل مجدد دارند. مانع از بروز هر نوع حساسیت در افراد می‌شود. از مزیت‌های این سرساکشن‌ها می‌توان به شفافیت لوله آن اشاره کرد.

سر ساکشن یکبار مصرف آبی رنگ

کاربرد آینه‌های یکبار مصرف و مزایای آن

این آینه‌ها دارای دو نوع تخت و مقعر هستند که نوع تخت تصویر دقیق و نوع مقعر تصویر بزرگتری را نشان می‌دهد. این پیام‌ها اندازه‌های مختلف دارند. قسمت‌هایی از دندان وجود دارد که حتی با وجود نور بالای سر بیمار هم نمی‌توان به طور کامل دید. در این صورت از آینه برای منعکس کردن نور لب‌ها قسمت استفاده می‌کنند. مزایای این آینه شامل استفاده از مواد با کیفیت، دارای رنگ‌بندی‌های متنوع و دادن دید غیر مستقیم به دندانپزشک است.

پنج رنگ آینه یکبارمصرف دندانپطشکی

کاربرد انواع دستکش یکبار مصرف و مزایای آن

معمولاً برای جلوگیری از بروز هر نوع حساسیت در افراد مختلف از دستکش‌های لاتکس بدون پودر استفاده می‌شود. این دستکش‌ها از نظر کیفیت ساخت و مواد اولیه کاملاً کاربردی هستند. در دندانپزشکی به دلیل حساسیت کار و جلوگیری از انتقال هر نوع باکتری از طریق دست به دهان افراد از دستکش‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنند. مزیت اصلی این دستکش‌ها انواع مختلف دارند و هر کدام برای کاربرد خاصی تهیه و تولید شده است.

بیشتر بخوانید: انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف

دستکش سفید یکبارمصرف در دست

کاربرد وج چوبی یکبار مصرف و مزایای استفاده از آن

وج چوبی دندانپزشکی یک وسیله برای نگه داشتن بند یا نوار ماتریکس است که در هنگام جراحی ترمیم دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از وجه چوبی بند در امتداد لثه بیمار قرار گرفته و دندان پزشک می‌تواند به راحتی و بدون مزاحمت عملیات ترمیم دندان را انجام دهد. وجه بین دندان‌ها فاصله می اندازد و مانع از چسبیدن آن‌ها به یکدیگر می‌باشد می‌شود. این وسیله کاربرد زیادی در حین جراحی‌های مختلف دهان دارد و ثابت نگه داشتن دندان از مزیت‌های اصلی آن است.

چهار رنگ وج چوبی یکبار مصرف

کاربرد سینی یکبار مصرف و و مزایای آن

از جمله لوازم پلاستیکی پزشکی می‌توان به سینه دندانپزشکی اشاره کرد که برای آماده ‌سازی و استفاده از ست‌های دندانپزشکی کاربرد دارد. جنس مواد اولیه به کار رفته در تولید این سینی‌ها قابلیت یکبار مصرف بودن به آن داده‌اند و پس از استفاده در ردیف زباله‌های بیمارستانی قرار می‌گیرند. این سینی‌ها بر اساس وزن و مواد سازنده آن دارای تقسیم‌ بندی‌های متفاوتی هستند و از انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی به شمار ‌می‌روند.

پنج رنگ سینی یکبار مصرف دندانپزشکی

نتیجه گیری

در این مقاله درباره انواع لوازم مصرفی دندانپزشکی صحبت کردیم و انواع لوازم یکبار مصرف دندان پزشکی را معرفی کردیم. همچنین با کاربرد ها و مزایا هر یک نیز آشنا شدیم. استفاده از این ابزار باعث افزایش ایمنی بیماران و دندان پزشکان در برابر بیماری های عفونی ناشی از مشکلات دهان و دندان می شود. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات تکمیلی در این زمینه را کسب کنید.

منبع: imed midmark

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • لباس دندانپزشکی شامل کلاه هم می شود؟

لباس یکبار مصرف دندانپزشکی شامل روپوش و‌ گان، کلاه و آستین، کاور کفش و ماسک‌های سه لایه است.

  • آیا دستکش های یکبار مصرف ضد حساسیت هستند؟

دستکش های لاتکس دندانپزشکی بدون پودر هستند و مانع از بروز هرگونه حساسیت به پوست و بدن می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *