مقالات

بهترین محصولات ضدعفونی کننده

محصولات ضدعفونی کننده

برخی از سطوح و یا حتی وسایل نیاز به ضدعفونی‌ شدن دارند. انتخاب محصولات ضدعفونی کننده ای که بتواند این کار را به خوبی انجام دهد، بسیار مهم است. ضدعفونی‌کننده‌ها در انواع مختلفی قرار دارند که برای سطوح و یا دست و لباس با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا بیشتر مواد ضدعفونی‌ کننده، حاوی الکی هستند. الکل دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده بسیار بالایی است که معمولا برای دست و کلا پوست استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به موضوع محصولات ضد عفونی‌ کننده ها بپردازیم.

نمونه اسپری ضدعفونی در دست آقایی همراه با دستکش لاتکس آبی

ضدعفونی‌ کننده چیست؟

هر محصولی که دارای موادی باشد که باکتری‌های مضر و میکروب‌ها را از بین ببرد، مواد ضدعفونی‌ کننده گفته می‌شود. با توجه به اسم این محصولات، معمولا به چیزهایی که خاصیت از بین بردن عفونت و ایجاد آن را داشته باشند، ضدعفونی‌کننده گفته می‌شود. یکی از ضدعفونی‌کننده‌هایی که برای دست و یا حتی سطوح استفاده می‌شود، الکل است. معمولا این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها دارای مقدار مختلفی از الکل هستند. نوع دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها برای دست، ژل‌های ضدعفونی‌ کننده ستند.

معمولا از الکل بیشتر برای ضدعفونی‌کردن استفاده می‌شود؛ چراکه با اسپری‌کردن آن پخش بیشتری خواهد داشت و معمولا ژل‌ها تنها برای دست استفاده می‌شوند. خاصیت هر دو نوع از ضدعفونی‌کننده‌های گفته شده، آنتی باکتریایی و میکروبی است. برخی از محصولات ضدعفونی کننده دارای خاصیت کشندگی میکروب‌ها و آلودگی‌های سطحی را دارند. اغلب این محصولات، میکروب را ضعیف می‌کنند.

با شیوع بیماری و ویروس کرونا، بیشتر از قبل از این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده می‌شود. اغلب مردم پیش از غذاخوردن و یا ملیدن دست‌های‌شان به چشم یا صورت، آن‌ها را ضدعفونی می‌کنند. استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌ کننده، بیشتر در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و این به دلیل محیطی است که در اکثر زمان‌ها افراد و یا وسایل آغشته به بیماری، در این مکان‌ها در رفت‌وآمد هستند. پزشکان، برای انجام عمل جراحی، پیش از آن‌که به دست‌های خود مواد ضدعفونی‌ کنند بزنند، دست‌ها را با آب و صابون می‌شویند.

شستن دست‌ها پیش از انجام عمل جراحی، و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده پس از آن، ایمنی کار را بالا برده و احتمال انتقال بیماری و یا عفونت به بیمار را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که قبل از  استفاده از مواد ضدعفونی کننده حتما از ماسک یکبار مصرف سه لایه  استفاده کنید تا دچاره مشکلات تنفسی نشوید.

شما می توانید برای آشنایی با نحوه استفاده از ماسک به مقاله، نحوه استفاده صحیح از ماسک مراجعه کنید.

نمونه اسپری غیر الکلی

ضدعفونی‌کننده غیر الکلی

تمامی محصولات ضدعفونی کننده، حاوی الکل نیستند و تنها این ماده نیست که خاصیت آنتی باکترییای و میکروب کشی داشته باشد. معمولا مردم، محصولات ضدعفونی کننده، الکلی را بیشتر قبول داشته و بیشتر از آن استفاده می‌کنند. اما باید در نظر داشت که استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده غیر الکلی هم در موارد خاصی، بی تاثیر نیستند. یکی از این محصولات، بنزالکونیوم کلرید است که با این‌که خاصیت زیادی در از بین بردن و یا ضعیف‌ کردن میکروب‌ها ندارند، باز هم برروی برخی از میکروب‌ها جواب می‌دهند. توجه داشته باید که قبل از استفاده از ضدعفونی کننده ها از پیشبند یکبار مصرف استفاده کنید.

بطری الکل 70 درصد

ضدعفونی‌ کننده الکلی

با یک مثال متوجه خواهید شد که چرا از ضدعفونی‌ کننده‌های الکلی استفاده زیادی می‌شود. فرض کنید که به بازار رفته و می‌خواهید پس از خرید غذایی بخورید. در این زمان چون به جاهای مختلفی دست زده‌اید و ممکن است آلودگی‌های زیادی برروی سطح پوست دستتان نشسته باشد، باید آن را ضدعفونی کنید. معمولا زمانی که در خانه هستید پیش از غذاخوردن دست‌های خود را با آب و صابون می‌شویید اما در این حالت به آب و صابون دسترسی نخواهید داشت، پس با داشتن ضدعفونی‌ کننده الکلی، می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای استفاده از این محصولات ضدعفونی کننده، باید صبر کنید تا خود آن مواد پس از چند لحظه خشک شود. در این صورت است که اثر آن محلول یا ژل ضدعفونی‌کننده، برای پوست بیشتر خواهد بود و میزان کنترل این باکتری و میکروب‌ها بیشتر می‌شود. زمانی که مواد ضدعفونی‌ کننده را برروی دست خود ریختید، نباید دست‌ها را به هم بمالید؛ چون که در این صورت است که میزان اثربخشی آن کاهش خواهد یافت. از ضدعفونی کننده ها ی الکلی باری تمیز کردن سطوح نیز استفاده می شود. همچنین ضدعفونی کننده الکل طبی 70% نیز بیشتر در بیمارستان ها مورده استفاده قرار می گیرد.

مزایا و عوارض مواد ضدعفونی‌ کننده

تمامی محصولاتی که خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی دارند، علاوه‌ بر این‌که دارای مزایایی هستند، معایبی هم دارند. که در ادامه به آن ها می پردازیم.

تصویر دست مقابل میکروب تصویرسازی شده

مزایا استفاده از مواد ضدعفونی‌ کننده

در مطالب گفته شده، به برخی از مزایای مواد ضدعفونی‌ کننده پرداختیم و در ادامه قصد داریم موارد بیشتری را توضیح دهیم. این نوع محصولات، از زمانی که اختراع شده و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن‌ها کشف و درک شده است، کاربردهای زیادی را برای بشر و خصوصا در حیطه پزشکی داشته است. به برخی از این استفاده‌ها و مزایای آن خواهیم پرداخت.

  • استریل‌کردن اتاق عمل و یا حتی کل محیط بیمارستان که سرشار از آلودگی‌های بیماری‌زا است.
  • استفاده از محصولات ضدعفونی کننده برای ضدعفونی کردن زخم بیماران
  • نجات‌دادن جان بیماران
  • دستاورد پیشرفت‌های بزرگ‌تر
  • کاهش میزان مرگ‌ومیر
  • پیش از آن‌که بیمار دچار عفونت پوستی حاصل از بریدگی و یا سوختگی‌ شود، این محصولات می‌توانند، از بروز این موارد جلوگیری کنند.
  • ضدعفونی‌کردن پوست بیمار پیش از انجام عمل جراحی و برش روی پوشت توسط پزشک جراح
  • با هر دفعه ایجاد آلودگی روی دست، لازم نیست دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید.
  • صرفه‌جویی در مصرف آب

عوارض استفاده از مواد ضدعفونی‌ کننده

استفاده از مواد ضدعفونی کننده ممکن است مناسب هر پوستی نباشد و در مواردی باعث ایجاد حساسیت و اگزما پوستی شود از این رو بهتر است برای پیشگیری از بروز حساسیت از دستکش پزشکی استفاده کنید.

  • ایجاد خشکی پوست دست
  • ایجاد اگزمای پوستی در موارد حاد
  • وجود برخی مواد شیمیایی و سمی درون برخی ضدعفونی‌ کننده‌ها که برای بدن مضر است.
  • اگر میزان غلظت محصولات ضدعفونی کننده، زیاد باشد و در موارد متعددی از آن استفاده شود، باعث سوختگی پوست می‌شود.

شما می توانید برای آشنایی با انواع دستکش پزشکی به مقاله، انواع دستکش پزشکی یکبار مصرف مراجعه فرمایید.

نمونه ژل ضدعفونی کننده

قیمت انواع محصولات ضدعفونی‌ کننده

معمولا قیمت این محصولات نسبت به میزان آن و یا مواد به‌کار رفته در آن متغیر است. قیمت مواد ضدعفونی‌ کننده برای سطوح با قیمت مواد ضدعفونی‌ کننده پوست، متفاوت است و معمولا محصولاتی که برای پوست ساخته می‌شوند از قیمت بالاتری برخوردارند. قیمت این محصولات به این دلیل بیشتر است که پوست بخشی از عضو بدن بوده و اهمیت بیشتری نسبت به سطوح دارد.

الکلی‌بودن یا نبودن، میزان اندازه محصول داخل ظرف و شرکت‌های سازنده این محصولات، قیمت نهایی آن را تعیین می‌کنند. برخی از مواد ضدعفونی‌ کننده به‌صورت یکبار مصرف و در ظرف‌های کوچکی قرار دارند که با بازشدن در آن، پس از یکبار استفاده دیگر قابل استفاده نیستند و محصول، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

نتیجه گیری

در استفاده از محصولات ضدعفونی کننده باید دقت زیادی به خرج دهید تا مشکل جدی‌ را برای شما به‌وجود نیاورد. سعی کنید محصولات الکلی و غیر الکلی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید زیرا استفاده از یک محصول مرغوب و باکیفیت بسیار مهم است.

منبع: healthiumshop

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • بهترین محلول ضدعفونی کننده الکل کدام است؟

بهترین محلول ضدعفونی کننده الکل اتانول با درجه خلوص ۷۰ % و  الکل طبی ۹۶%،  در بسته بندی یک لیتری می باشد. بطری پت uv، مقاوم در برابر ضربه و نور دارای کد بهداشت و مجوز بسته بندی است. و دارای بوی مطبوع مناسب برای سنتز می باشد.

  • عوارض استفاده از مواد ضدعفونی‌ کننده چیست؟

ایجاد خشکی پوست دست، ایجاد اگزمای پوستی در موارد حاد و اگر میزان غلظت محصولات محصولات ضدعفونی کننده، زیاد باشد و در موارد متعددی از آن استفاده شود، باعث سوختگی پوست می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *