مقالات

نحوه استفاده صحیح از ماسک

استفاده صحیح از ماسک

یکی از وسایلی در پیشگیری از انتقال بیماری‌های تنفسی تاثیر بسیاری دارد، ماسک است. ماسک‌ها در انواع مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. اگر قصد دارید ماسک‌ها را به‌صورت بسیار بهداشتی تهیه کنید. بهتر است آن‌ها را از داروخانه بخرید.

یکی از مسائل مهمی که در استفاده از ماسک یکبار مصرف سه لایه وجود دارد، نحوه استفاده صحیح از ماسک روی صورت است که چگونه ماسک را برداشته و باید چه اقداماتی پس از آن انجام دهید. در این مقاله قصد داریم به موضوع کلی ماسک و روش صحیح برداشتن آن از روی صورت، بپردازیم.

تصویر خانم پزشک با ماسک

نحوه استفاده صحیح از ماسک چگونه است؟

در این بخش قصد داریم نحوه استفاده صحیح از ماسک را توضیح دهیم. زمانی که خودتان مشکوک به بیماری کرونا هستید و یا این‌که از فرد دیگری مراقبت می‌کنید، لازم است که ماسک بزنید. پیش از آن‌که از ماسک استفاده کنید باید دست‌های تان را با آب و صابون بشویید تا عاری از آلودگی‌ها شوند. اگر نمی‌توانید از آب و صابون استفاده کنید، می‌توانید با محلول ضد عفونی، دست‌های خود را ضد عفونی کنید. زمانی که از ماسک استفاده می‌کنید، باید هر 2 ساعت یکبار آن را تعویض کنید.

زمانی که داخل ماسک خود عطسه یا سرفه کرده‌اید و ماسک دچار رطوبت شده است، باید آن را از کش‌های ماسک گرفته و دور بیندازید. از ماسک جدید استفاده کنید که خشک است. معمولا همه ماسک‌ها به‌جز ماسک‌های خانگی دست دوز، یکبار مصرف هستند و پس از یک دفعه استفاده باید دور انداخته شوند و نمی‌توانید آن‌ها را دوباره استفاده کنید. زمانی که از ماسک استفاده می‌کنید، باید ماسک کاملا جلوی دهان و بینی را بپوشاند. زامنی که برروی صورت خود ماسک قرار دادید، نباید به آن دست بزنید.

نباید به ماسک دست بزنید، چون روی سطح ماسک مقدار زیادی میکروب و باکتری وجود دارد. باید نحوه استفاده صحیح از ماسک روی صورت را بدانید. نباید ماسک را از قسمت جلویی و پارچه‌ای آن بردارید و باید از قسمت بندهای ماسک، آن را از روی صورت خود جدا کنید. زمانی که ماسک را برداشتید، باید آن را بلافاصله داخل سطل زباله بیندازید. پس از برداشتن ماسک آلوده، باید دست‌های خود را با آب و صابون و یا محلول ضد عفونی‌کننده، تمیز کنید.

شما می توانید برای آشنایی با انواع لوازم مصرفی بیمارستان به مقاله، لوازم مصرفی بیمارستانی مراجعه کنید.

پزشک خانم با ماسک

انواع ماسک بهداشتی

یکی از بیماری‌هایی که در چند سال اخیر شکل گرفته و بیشتر از نظر تنفسی در افراد سرایت می‌کند، بیماری کرونا است. برای جلوگیری از این موضوع، استفاده از ماسک، بسیار پیشنهاد شده است. اما کدام نوع از ماسک‌ها تاثیر بیشتری در جلوگیری از منتقل‌شدن کرونا از فرد بیمار به فرد دیگر دارد؟ موضوع مهمی که برای فرد دارای بیماری کرونا، این است که زمانی که می‌خواهد ماسک را برروی صورت خود گذاشته و یا آن را بردارد، باید نحوه استفاده صحیح از ماسک را بداند.

معمولا اوایل زمانی که کرونا به‌وجود آمده بود، پژوهشگران و پزشکان، استفاده از ماسک‌های فیلتردار را توصیه می‌کردند و می‌گفتند که تاثیر بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری را دارد. در ادامه با پژوهش‌های بیشتر دریافتند که ماسک‌های دیگر هم می‌توانند تاثیرات مطلوبی داشته باشند. از انواع ماسک‌ها به ماسک‌های زیر اشاره می‌کنیم.

  • ماسک دولایه معمولی

از این نوع ماسک بیشتر زمانی استفاده می‌شود که افراد دچار سرماخوردگی شده‌اند. معمولا افرادی که بیشتر دچار آبریزش هستند و یا سرفه و عطسه زیادی می‌کنند، از ماسک معمولی استفاده می‌کنند تا این بیماری آن‌ها به دیگران منتقل نشود. یکی از عواملی که در سرایت بیماری سرماخوردگی تاثیر بسیاری دارد، همین عطسه و سرفه است که ذرات پخش شده در هوا دارای میکروب خواهند بود. این نوع ماسک‌ها جلوی بینی و دهان فرد را می‌گیرد و خاصیت آن تنها یک طرفه است.

شما می توانید برای آشنایی با لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان به مقاله، انواع لباس تکنسین و پرسنل بیمارستان مراجعه کنید.

ماسک جراحی روی صورت پزشک خانم

  • ماسک جراحی سه لایه

ماسک سه لایه معمولا در اتاق جراحی برای پزشکان استفاده می‌شود که در مقایسه با ماسک دو لایه معمولی، تاثیر بسیار بیشتری دارد. به این دلیل در اتاق عمل از این ماسک‌ها استفاده می‌کنند که در برابر خون، بسیاری از باکتری‌ها و ترشحات دیگر، هیچ نفوذی ندارد. نحوه استفاده صحیح از ماسک در این نوع ماسک‌ها بسیار مهم است؛ چراکه اگر دست افراد آلوده شود، ممکن است به چشم یا دهان خود بزنند.

  • ماسک‌های فیلتردار

ماسک‌های فیلتردار همچون N95 بسیار محکم بوده و خاصیت چسبندگی بالایی دارند. خاصیت جلوگیری از عبور باکتری‌ها و موارد دیگر در این نوع ماسک همچون ماسک سه لایه است، اما چند درجه بیشتر. فلیتر موجود در این نوه ماسک، باعث می‌شود که حفاظت از افراد به‌صورت دوطرفه باشد. نباید از این ماسک‌های فیلتردار بیشتر از 4 ساعت استفاده کرد؛ چراکه ممکن است به ریه آسیب جدی برساند. ماسک‌های فیلتردارد یکبار مصرف هستند.

چهره نیم رخ جراح خانم با ماسک

نکات مهم برای پوشیدن ماسک

  • در زمان کرونا افرادی که دارای علائمی همچون؛ تنگی نفس، سرفه، عطسه، آبریزش و تب دارند، باید از ماسک استفاده کنند تا این بیماری را به افراد دیگر و اعضای خانواده خود منتقل نکنند.
  • معمولا در فضاهای باز، استفاده از ماسک، کاربرد زیادی در جلوگیری از انتقال کرونا ندارد و بیشتر شستن دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و نزدن دست به بینی، دهان و چشم، موثر است.
  • زمانی که از ماسک استفاده می‌کنید، برای این‌که کاربرد بیشتری داشته باشد باید آن را تا بالای بینی و زیر چانه بکشید تا از عوامل بیماری‌زا حفظ باشید.
  • معمولا برای پزشکان و تمامی کادر درمان، برای جلوگیری از درگیرشدن به کرونا استفاده از ماسک‌های فیلتردار توصیه می‌شود و این توصیه بسیار ضروری است.
  • زمانی که به ماسک‌های دو و سه لایه و یا ماسک‌های فیلتردار دسترسی نداشتید، استفاده از ماسک‌های خانگی موثرتر از نداشتن ماسک است.
  • هنگامی که قصد دارید از ماسک خانگی استفاده کنید، باید 2 یا 3 ماسک را با هم استفاده کنید و پس از چند ساعت استفاده، آن‌ها را با آب داغ شسته و با درجه بالای اتو، اتو بزنید.

نتیجه گیری

بهترین و صحیح‌ترین نوع برداشتن ماسک از روی صورت این‌گونه است که برروی دست‌های خود دستکش بپوشید و پس از این‌که ماسک را برداشتید، دستکش و ماسک را داخل سطل زباله بیندازید. استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و سر بسته، در شرایط کرونایی بسیار مهم است.

منبع: imed pnas

فروشگاه اینترنتی همیارمد

سوالات متداول:

  • بهترین ماسکی که از ما در مقابل کرونا محافظت کند کدام است؟

بهترین و ارزان تین ماسک در مقابل انواع بیماری ماسک سه لایه کش دار می باشد.

  • قبل از استفاده از ماسک چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

باید دست‌های تان را با آب و صابون بشویید تا عاری از آلودگی‌ها شوند. اگر نمی‌توانید از آب و صابون استفاده کنید، می‌توانید با محلول ضد عفونی، دست‌های خود را ضد عفونی کنید. زمانی که از ماسک استفاده می‌کنید، باید هر 2 ساعت یکبار آن را تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *